Bezig met laden...

Logboek

Helikopterverkoop daalt voor de 2e jaar op rij: in 2020 min 18%

Helikopterverkoop daalt voor de 2e jaar op rij: in 2020 min 18%

De GAMA, de beroepsvereniging van de General Aviation Manufacturers, heeft de helikopters verkoopcijfers gepubliceerd voor het volledige jaar 2020.

Zowel voor de General Aviation vliegtuigen als voor de helikopters was 2020 een slecht jaar. Het aantal uitgeleverde helikopters daalde in 2020 met 17,7% nadat het in 2019 ook al met 15,3% was gedaald. In dollar daalde de omzet in 2020 met 16,2%. 

Na het slechte eerste en tweede kwartaal met veel corona-impact, en een vlak derde kwartaal was het uitkijken of de helikopterfabrikanten hun leveringsritme hadden kunnen herstellen in het vierde kwartaal 2020. En we moeten vaststellen dat de resultaten van het vierde kwartaal goed zijn in vergelijking met de vorige periode. Maar het ganse jaar 2020 is er een om heel snel te vergeten.

 

Vergelijking 2020 vs. 2019
Fabrikant 2020 # 2020 $ 2019 # 2019 $
Airbus 287 $1.473m 300 $1.495m
Bell 140 $605m 201 $737m
Enstrom 5 $5,2m 16 $14,1m
Guimbal 17 $6,8m 26 $9,5m
Leonardo (*) $m 145 $1,348m
Robinson 177 $102,8m 196 $110,1m

(*) Leonardo publiceert zijn cijfers op 5 maart. Er zijn nog geen produktiecijfers over het 4e kwartaal van Leonardo bekend. Op basis van de eerste drie kwartalen zien we nu reeds een daling met 16% bij Leonardo, misschien iets meer zelfs.

Daarnaast waren er nog uitleveringen van militaire helikopters door NHI: 13 NH-90 in 2020 en 32 in 2019, door Bell 45 helikopter in 2019 en 41 in 2020 en door Sikorsky 72 helikopters in 2020 en 94 in 2019.

Detail Robinson types
Type 2021  2020
R22 18 19
R44 105 123
R66 54 54

Een paar vaststellingen bij de cijfers:

  • Alle fabrikanten hebben in het voerde kwartaal het pre-corona ritme kunnen herstellen en hebben een deeltje van de achterstand, opgelopen in kwartaal 1 en 2, kunnen bijbenen. 
  • Het is intussen ook duidelijk dat de orderboeken van de helikopterfabrikanten in 2020 rake klappen hebben gekregen. Niet dat er heel veel orders werden gecanceld maar er werden vooral veel orders naar de toekomst verschoven. Of deze orders ooit zullen worden uitgevoerd is nog de vraag.
  • Voor zover we weten van Airbus en Bell werden er ongeveer 15 a 20% meer orders uitgeleverd dan er nieuwe orders werden opgetekend.
  • Bij Robinson is het orderboek intussen zeer beperkt en worden de leveringstermijnen worden terug aangegeven in weken.   
  • Airbus Helicopters heeft op financieel vlak een goed resultaat neergezet (zie ons eerder artikel), maar orders en aantal uitgeleverde toestellen bleef sterk achter op 2020 en naar eigen zeggen heeft Airbus marktaandeel verloren in 2020. Airbus heeft zijn verkopen per model over 2020 nog niet bekendgemaakt.
  • Bell leverde in het 2020 49 stuks JetRanger 505 X uit, in 2019 was dit 101 stuks. Het hoogtepunt van de JetRanger 505 X lijkt snel voorbij en het origineel plan om 150 JetRangers 505 per jaar te bouwen lijkt verder weg dan ooit. Voor eerst duikt de Bell 505 JetRanger onder het aantal verkochte Robinson R66 in 2020. Ook op de tweedehandsmarkt zien we meer en meer Bell JetRangers 505 opduiken. Bell wist in 2020 niet minder dan 53 stuks van de Bell 407GXi te verkopen, duidelijk een succes (vorig jaar 57). (zie eerder artikel)
  • Sikorsky leverde in 2020 welgeteld 2 (twee) burgerlijke helikopters uit, vorig jaar was dat nog 5. De militaire markt is voor Sikorsky en zeker voor moedermaatschappij Lockheed-Martin meer aantrekkelijk en we zien Sikorsky in lijn met de strategie van de groep, haar business in de toekomst alleen focust op militaire helikopters met veel betere en stabielere marges. (zie eerder artikel)  
  • Guimbal blijft steken op 17 helikopter verkopen in 2020, in 2019 was dat nog 26. De hoge prijs maakt dat verschillende vliegscholen nog steeds voor de Robinson 22 kiezen waarvan er in 2020 nog 18 stuks werden verkocht.
  • Leonardo geeft geen informatie over 2020 vrij voor 5 maart, wij komen hierop terug. 
  • Robinson noteert met 177 verkochte helikopters zijn zwakste jaar sinds 2010 toen er maar 162 helikopters werden verkocht. Robinson heeft de afgelopen jaren een upgrade gemaakt van de uitrusting en de optie's van zijn helikopters waardoor de eenheidsprijs per helikopter gestegen is. Het is niet duidelijk of dit een invloed heeft op de daling van het aantal helikopters in 2019 en 2020. 
  • Airbus Helicopters is met 287 verkochte helikopters de onbetwiste marktleider in het aantal verkochte toestellen, voor Robinson met 177 stuks.
  • Boeing Helicopters is geen lid van GAMA maar publiceerde separaat zijn helikopter uitleveringen:
    • AH-64 Apache (nieuw) - in 2020: 19  - in 2019: 37
    • AH-64 Apache (rebuild) - in 2020: 52 - in 2019: 74
    • CH-47 Chinook (nieuw) - in 2020: 27 - in 2019: 13
    • CH-47 Chinook (rebuild) - in 2020: 3 - in 2019: 22  

2020 is om vele redenen een jaar om snel te vergeten. Men wist zich wel aan te passen aan de gevolgen van de corona-crisis maar de helikopterindustrie heeft na een zwak 2019 nog maar eens een opdoffer gekregen.

En de vooruitzichten voor 2021 zijn niet veel beter. De druk op de luchtvaart in het algemeen en de CO² uitstoot blijven als een donderwolk boven de sector hangen. Een snelle omschakeling naar milieuvriendelijkere aandrijvingen zit er op korte termijn niet in, ondanks vele pogingen en inspanningen. 

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *