Bezig met laden...

Logboek

Hill Helicopters verkocht reeds 865 helikopters (update)

Hill Helicopters verkocht reeds 865 helikopters (update)

Zoals steeds volgen we met interesse de maandelijkse update over de ontwikkeling van de Engelse Hill HX50 helikopter. 

Stichter en CEO Jason Hill trok eergisteren meer dan 2 uur uit om meer dan 2.000 geïnteresseerde kijkers via een interactieve webstream de status van het turbinehelikopter-project HX50 toe te lichten.

De verkoop van de Hill helikopters, ondanks het feit dat er nog geen prototype of maidenvlucht is, blijft hoge toppen scheren. In het totaal zijn reeds 865 helikopters verkocht waarvan 702 van het type HX50 (private - niet gecertificeerd) en 163 van het type HC50 (commercieel - gecertificeerd). Deze 865 helikopters zullen worden geëxporteerd naar 60 verschillende landen. 

Dergelijke cijfers zijn ongezien in de helikopterwereld. Om dit cijfer in perspectief te plaatsen: Airbus Helicopters verkocht in 2022 als globaal marktleider 316 helikopters, Robinson was tweede na Airbus met 258 helikopters, Bell was derde met 179 helikopters en Leonardo was vierde met 134 helikopters. Alle helikopterfabrikanten bouwden in 2022 samen 932 helikopters.

Op 6 en 7 december 2023 wordt op Duxford de 'onthulling' van de Hill HX50 gepland. CEO Jason Hill zal daar een volledig afgewerkt toestel kunnen tonen als is er weinig kleine kans dat het toestel dan ook zal vliegen.

De eerste leveringen zouden volgens de huidige planning starten vanaf eind 2024. Gezien de status van het project zijn deze data natuurlijk onder voorbehoud dat de ontwikkeling op dezelfde positieve manier blijft doorgaan als nu.

Onderstaande video is de integrale opname van deze web meeting met o.a. de volgende topics:

  • Composiet casco en staartstuk
    • Hill heeft zijn 5e prototype gebouwd van de composiet 'airframe' waarbij de helikopter zowel buiten als binnenin nu echt vorm krijgt. Een dergelijk grote composiet casco uit een stuk is vrij uniek en Hill doet intussen reeds onderzoek naar de inzet van robotica bij de productie van deze grote romp. De volledige naakte airframe uit koolstofvezel weegt slecht 50kg. 
    • Hill is begonnen met het bouwen van meerdere mallen (mouldings) om de productie van 600+ rompgedeeltes en de staartstukken per jaar te kunnen volgen. Het staartstuk wordt in twee delen gebouwd.
    • Prototype 5 van de composiet casco werd volledig opgemeten met speciale apparatuur om de dimensies te vergelijken met de plannen en het resultaat van zeer accuraat.
    • Hill gebruikt nu ook de casco prototypes om de integratie van de piloot en de passagiers in het toestel te onderzoeken.
  • Deuren, voorruit en zijruiten 
    • De eerste prototypes van de deuren zijn gebouwd en blijken ook perfect te passen in het prototype van het casco. Ze zijn vrij groot en maken een vlot in- en uitstappen mogelijk.
    • Ook de eerste windshields (voorruit) en de zijvensters komen uit de vacuum-mouldings en worden getest op hun sterkte, klaarheid en precisie bij inbouw in het casco en de deuren.
  • Prototype van het geheel
    • Stilaan krijgt de helikopter een gezicht. Met het casco, het staartstuk, de deuren, de vooruit en de zijvensters nu klaar verwachten we volgende update stilaan een getrouw beeld van de toekomstige helikopter.
  • GT50 turbinemotor
    • Ook de verschillende onderdelen van de turbinemotor krijgen stilaan hun definitieve vorm en de Hill verwacht dat het prototype van de complete turbine eind november 2023 zal proefdraaien. Voordien zullen de subsystemen van de turbine separaat worden getest. 
  • Productie van de lagers
    • De Hill HX50 heeft in  het totaal 38 verschillende lagers welke de Hill Helicopter fabriek allemaal zelf zal bouwen. Geen simpele opdracht als je bedenkt dat ook de lagers uit de turbinemotor, die aan zeer hoge temperaturen worden blootgesteld, worden gebouwd. Ook de 'planet gears' uit de rotor gearbox worden zelf gebouwd.
    • Hill wil met deze verticale integratie niet alleen de prijs onder controle houden maar ook de kwaliteitscontrole en de 'supply chain' in eigen huis houden.
  • Digital Cockpit
    • In de afgelopen weken is men vooral bezig met het onderdeel van de software welke zal worden gecertificeerd.
    • Ook de interface naar de verschillende elektrische systemen is in volle ontwikkeling.
  • Nieuwe fabriek
    • Hill verwacht een definitieve uitspraak in de maand september 2023 en kan bij positieve beslissing van de 'UK Planning Commission' dan starten met de bouw van de fabriek om dan net op tijd klaar te zijn voor de productie.
  • Certificatie
    • De CAA, de Britse Luchtvaartautoriteit, was vorige week op bezoek bij Hill Helicopters om de voortgang van het project te bekijken en afspraken te maken over de certificatie van de Hill organisatie.
    • Zo moet de ontwerpafdeling een DOA (Design Organisation Approval) krijgen, de productieafdeling een POA (Production Organisation Approval) en moet een CAMO (Continuous Airworthiness Maintenance Organisation) worden opgebouwd. Veel werk aan de winkel dus.
    • Hill plant de certificatie van het type HC50 eind 2026.   

Het was een zeer interessante update door CEO Dr Jason Hill die alle aspecten van de ontwikkeling van de helikopter volledig deelt met de 1.500 volgers en de 865 kopers van de helikopters.

Ook wij blijven dit project zeer kritisch volgen, want de overtuigingskracht en de kennis van Jason Hill zouden je soms doen denken dat alles al in kannen en kruiken is. Neem een kijkje in onderstaande video en volg het project met ons mee!  

Foto's © Hill Helicopters

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *