Bijna alle Canadese Sikorsky CH-148 vertonen 'cracks'
De Canadese Sikorsky CH-148 Cyclone helikopters vertonen op twee na allemaal 'cracks' in het staartstuk. De vloot van 23 CH-148 helikopters werd aan de grond gehouden voor uitgebreide inspectie en intussen is de RCAF (Royal Canadian Air Force) samen met Sikorsky begonnen met de reparaties. De eerste zes CH-148 Cyclone's zijn reeds hersteld.
De CH-148 is de militaire variant van de bekende Sikorsy S-92 en wordt door de RCAF sinds 2018 ingezet voor SAR (Search & Rescue) operaties, ASW (anti-submarine warfare) en verkenningsvluchten. Het Canadese Cyclone-project is in Canada gekend als 'the worst procurement in the history of Canada', het is vele jaren ten achter op de planning en tot op heden zijn slechts 23 van de 28 CH-148's uitgeleverd. De huidige problemen zijn dan ook voorpagina-nieuws in de Canadese pers.
Sikorsky deelde mede dat deze cracks niet voorkomen bij de civiele S-92 helikopters omdat het staartstuk van de CH-148 anders gebouwd is dan dat van de S-92.
Foto © Gerry Metzler - met onze dank
Leonardo (Kopter) AW09 derde prototype is bijna finaal...
Een ander project met jaren vertraging is de Leonardo (Kopter) AW09. Het Marenco-project SH09 werd Kopter SH09 en is nu de Leonardo AW09 maar is nog niet gecertificeerd. 10 jaar geleden een vooruitstrevend ontwerp van een mono-turbine helikopter maar heeft intussen nog steeds geen datum waarop het toestel zal worden gecertificeerd.
Nu maakt Kopter bekend dat ze haar derde prototype van de AW09 heeft uitgerust met nieuwe cowlings aan de bovenzijde als onderdeel van de aerodynamische verbeteringen voor het finale ontwerp. Leonardo CEO, Cutillo, heeft intussen toegegeven dat aan het Marenco / Kopter SH09 ontwerp meer moest worden gewijzigd dan Leonardo dacht bij de acquisitie van Kopter. Intussen zijn de rotorbladen, de romp, sommige cowlings en de glas cockpit volledig aangepast. Daartegenover staat dat de prestatie, de besturing en het comfort (trillingen) sterk zijn verbeterd.
In een interview met Kopter CEO, Marco Viola, in maart van dit jaar vertelde deze in het magazine Vertical dat tegen eind 2021 de P4 en P5, de twee volgende prototypes voor de certificatie, klaar zouden zijn. Dit is - weer - niet gelukt en dan mogen we concluderen dat de hoop om de certificatie end 2022 / begin 2023 klaar te hebben een ijdele hoop zal zijn.
Over het tijdstip van de certificatie van de AW09 wilde Leonardo CEO, Cutillo, zich niet uitspreken maar bevestigde wel dat Leonardo de AW09 ziet als een incubator voor nieuwe technologieën, waarbij ook hybride en elektrische aandrijvingen zullen worden ontwikkeld en getest.