Bezig met laden...

Logboek

FLASH: wat als uw licentie in de komende dagen vervalt?

FLASH: wat als uw licentie in de komende dagen vervalt?

We kregen de vraag van een collega-helikopterpiloot die zijn PPL(H) licentie binnen twee weken ziet vervallen. Met de beperkingen op VFR en trainingsverkeer is het nu verboden om een prof-check vlucht te maken en dan gaat onherroepelijk je licentie vervallen.

Na wat rondvragen kwamen we te weten dat deze problematiek niet alleen in de Benelux speelt en dat EASA intussen het probleem heeft opgepakt. Het probleem is trouwens breder dan je licentie. Ook je medische goedkeuring kan vervallen, de ARC's van helikopters gaan vervallen, licentie's van technici en ATC controllers gaan vervallen en zoveel meer zaken welke gebonden zijn aan tijdgebonden controle's.   

De Italiaanse luchtvaartautoriteit was de eerste die binnen EASA werd geconfronteerd met deze problematiek en deze heeft de Europese Commissie en EASA gevraagd om alle betrokken licenties, ratings, goedkeuringen, etc zonder meer te verlengen voor een nog te bepalen te bepalen periode. 

Op deze vraag heeft EASA intussen gereageerd en heeft de lidstaten van EASA mogelijkheden gegeven om de licentie's aan te passen.

De Belgische DGLV (Directoraat Generaal Luchtvaart) heeft intussen een EXEMPTION NUMBER – BCAA/Exemptions/COMB/2020-01 uitgegeven die een verlenging mogelijk maakt voor bepaalde licenties die voor 31 juli vervallen. De periode van verlenging is 4 MAAND. Voor de juiste modaliteiten dient u het document na te lezen. OPGELET: deze verlenging is voorlopig beperkt tot commerciele licenties (CPL en hoger) onder bepaalde voorwaarden. Voor PPL-licenties is nog geen info vrijgegeven. 

Update 25/03/2020: Intussen is bekend dat het DGLV volgende week (begin April 2020) een exemption zal publiceren voor de PPL-licentie's.

DGLV heeft ook een uitzondering mogelijk gemaakt voor de luchtwaardigheidscertificaten (ARC) van o.a. helikopters. Onder bepaalde voorwaarden kan de ARC periode verlengd worden met 6 maanden waarna een Full Airworthiness Review moet worden uitgevoerd. Voor de juiste modaliteiten dient u dit document na te lezen.

In Nederland stelt zich het probleem voorlopig nog niet omdat het luchtruim nog niet beperkt is voor VFR en prof-check vluchten.

Dit is de verklaring van EASA: 

We would like to inform you that the Agency has provided to Member States an exemption template  in accordance with Article 71(1) of Regulation (EU) 2018/1139 to support Member States in a collective and harmonised adoption of exemption measures aimed at extending the validity period of ratings, certificates and medical reports, as applicable, for flight crews, cabin crews, instructors and examiners, mechanics, air traffic controllers and aeromedical examiners. A similar template for EFTA members still using Art.14 will also be  provided very soon to those EASA Member States.

The Agency is constantly monitoring the extreme disruption due to the COVID19 outbreak and is ready to provide further support if needed. This said, EASA believes that the issuance of exemptions as such may not always be needed in order to adapt to the situation. We are all facing a situation of Force Majeure, and thus we should in the outset use exemptions only towards the certificates that would elapse in the absence of proactive action.

In addition, the Agency together with the Member States will start working on the return to operation and adapt the necessary measures to ensure the recovery of the aviation industry in the wake of this brutal stop of the activity.

3 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *