De 4e China Helicopter Exposition in Tainjin eind september was voor de prille Chinese helikopterindustrie de ideale gelegenheid om een glimp te geven van hun kunnen. Ze hebben nog een lange weg te gaan maar het is duidelijk dat het gedeeltelijk vrijmaken van het luchtruim en versoepeling van de luchtvaartregelmentering een stap in de goede richting hebben gegeven.
Een uitgebreide beschrijving van de verschillende toestellen welke in een airshow werden gedemonstreerd kun je hier zien.
De volgende helikopters waren te bekijken op de Airshow en de Expo.
- de Chinese Z-10 aanvalshelikopter, met twin turboshaft turbines
- een maquette van de AVIC high speed helikopter, die tot 216 knots snel zou kunnen vliegen
- een rotor-turboprop helikopter, te vergelijken met de tiltrotor MV-22, die 170 knots snel zou kunnen vliegen
- de Z-19 China Attack Helicopter Longbow radar, gebouwd door Harbin, maakte zijn publiek debuut
- de Z-20 werd aangekondigd met twee 1600kW WZ-10 turboshaft turbines. Dit toestel zou vergelijkbaar zijn met de S-70 Blackhawk, Ka-27, en Mi-171.
- de miniatuur van de Tengoen TB-001 China UCAV, een aanvalsdrone van 2.8 ton die een lading van 1 ton kan vliegen. Middels satelliet verbinding kan de drone tot op 2.500 km van zijn grondstation opereren.
- de Mi-46 Heavy Lift Helicopter China-Russia, de opponent van de US CH-53K King Stallion, de Mi-46 kan 15 ton landing over 400 miles vliegen.
Een indrukwekkende lijst helikopters die op stapel staan of reeds klaar zijn in China; als ze dit binnen de komende 5 jaar allemaal kunnen realiseren zal China zijn achterstand op gebied van helikopters hebben bijgebeend.