Bezig met laden...

Logboek

Duitse EMS helikopterdienst deelt haalbaarheidsstudie over multikopters

Duitse EMS helikopterdienst deelt haalbaarheidsstudie over multikopters

De Duitse EMS helikopterdienst, ADAC Luftrettung, heeft in samenwerking met Volocopter, INM (Institut für Notfallmedizin und Medizinmanagement), DLR (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt), ZRF Ansback en het Ministerie van Binnenlandse zaken van Rheinland-Phalz een haalbaarheidsstudie gemaakt over de inzet van multikopters in de medische urgentiediensten.

Het resultaat is positief. Luchtredding met bemande multikopters is mogelijk, zinvol en verbetert de medische noodhulp van de bevolking: Het resultaat van 's werelds eerste haalbaarheidsstudie naar het gebruik van bemande multikopters in de reddingsdienst kan in dit verband worden samengevat. Het onderzoek van ongeveer 130 pagina's (welke je hier integraal kunt lezen) werd eind 2018 gestart door ADAC Air Rescue. De focus van het onderzoeksproject in samenwerking met het bedrijf Volocopter in Bruchsal en de regio's Ansbach-Dinkelsbühl (Beieren) en Idar-Oberstein (Rijnland-Palts) was de vraag: Kan het reddingsservicesysteem worden verbeterd en toekomstbestendig opgezet met het gebruik van multicopters als snelle spoedbezorgende arts? De multicopter is uitdrukkelijk niet bedoeld ter vervanging van de reddingshelikopter, maar complementeert de snelle hulp vanuit de lucht. Een ziekenvervoer is in eerste instantie niet gepland.

Multicopters zijn VTOL's die verticaal opstijgen en landen met meerdere elektrisch aangedreven rotoren. Tot nu toe zijn de eVTOL's vooral ontwikkeld en bedacht als vliegende stadstaxi's in de civiele sector. Na bijna anderhalf jaar onderzoek kan een tactisch voordeel van multicopters in de reddingsdienst nu voor het eerst theoretisch worden bewezen: volgens het onderzoek zijn er significante verbeteringen voor de spoedeisende hulp vanaf een actieradius van 25 tot 30 kilometer. In dit geval moet de optimale vliegsnelheid van de multikopter 100 tot 150 km/u zijn, het minimum bereik ongeveer 150 kilometer. Deze ideale omstandigheden zouden over ongeveer vier jaar technisch mogelijk zijn.

Met de juiste multicopters kunnen spoedartsen niet alleen sneller ter plaatse zijn, maar ook aanzienlijk meer patiënten in een groter zorggebied bereiken. Dit maakt het werk van de arts effectiever en maakt de multicopter een adequaat middel in de strijd tegen het op veel plaatsen heersende tekort aan spoedartsen. Dit is de belangrijkste bevinding voor de auteurs van het onderzoek. Tegen de achtergrond dat de aankomsttijd van een spoedarts de afgelopen 20 jaar landelijk gemiddeld met bijna 40% is verslechterd.

Positief neveneffect: de reddingshelikopter kan ook nog effectiever worden ingezet, omdat hij nu in ongeveer 60 procent van de gevallen puur als spoedbezorgdienst functioneert. In plaats daarvan kan het zijn potentieel als transportmiddel naar verder weg gelegen (speciale) klinieken benutten. Dit verbetert ook de spoedeisende zorg voor mensen.

Resultaten van de computersimulaties van de INM München veelbelovend

Voor de studie bepaalde het internationaal gerenommeerde Instituut voor Spoedeisende Geneeskunde en Medisch Management aan de Ludwig-Maximilians-Universität München (INM) het potentieel van de multikopter in een macroanalyse voor de deelstaten Beieren en Rijnland-Palts en in een microanalyse voor twee testregio's. Op basis van historische gegevens van controlecentra, werden meer dan 26.000 noodoperaties gesimuleerd op de computer met de inzet van multicopters in het reddingsdienstgebied Ansbach met de luchtreddingslocatie Dinkelsbühl in Beieren en Idar-Oberstein in Rijnland-Palts. Scenario's met verschillende inzetstralen, bereiken en snelheden werden berekend.

De technische haalbaarheid is onderzocht aan de hand van een VoloCity eVTOL van projectpartner Volocopter, aangezien deze multicopter naar verwachting in een vroeg stadium marktrijp is en met 18 vast geïnstalleerde rotoren een bijzonder hoge betrouwbaarheid heeft. Volgens de studie is het voordeel groter in het land dan in de stad. In vergelijking met een reddingshelikopter is de multicopter stiller en heeft een lagere uitstoot.

Het praktisch deel van het onderzoeksproject met de VoloCity zal in 2023 in werking treden

“Het werk van degenen die bij het project betrokken zijn, is erg indrukwekkend. Vandaag zijn we ervan overtuigd dat multicopters de reddingsdienst van de toekomst kunnen helpen vormgeven en verbeteren. De resultaten zijn zo veelbelovend dat we met het project in de praktijk willen gaan ”, aldus Frédéric Bruder, directeur van de non-profit ADAC Luftrettung.

Dr. Andrea David, voorzitter van de ADAC Foundation, voegt eraan toe: “Het toenemende tekort aan spoedartsen is een grote uitdaging voor de dringende medische zorg van de bevolking - vooral in landelijke gebieden. Daarom heeft Stichting ADAC dit innovatieve onderzoeksproject vanaf het begin conceptueel en financieel ondersteund. We kijken nu met spanning uit naar de praktijktest. Omdat de resultaten van de wetenschappelijke studie duidelijk maken dat bemande multicopters, als snelle spoedeisende hulpverleners, in de nabije toekomst al kunnen bijdragen aan het oplossen van dit ernstige probleem. "

De testoperatie is gepland vanaf 2023 en zou moeten plaatsvinden in de twee eerdere modelregio's: in Beieren in het reddingsdienstgebied Ansbach bij het ADAC-luchtreddingsstation in Dinkelsbühl, en in Rijnland-Palts op een nieuwe, puur multikopterlocatie in de regio Idar-Oberstein.

De minister van Binnenlandse Zaken van Rijnland-Palts, Roger Lewentz: “Rijnland-Palts is een landelijke deelstaat met lage bergketens en valleien. Dit brengt ook uitdagingen met zich mee voor de spoedarts en de reddingsdienst, die binnen korte tijd bij de patiënt moeten zijn. De ambulances in Rijnland-Palts zijn gemiddeld al ver onder de wettelijke deadline ter plaatse. Maar we zijn ook verheugd dat de landelijke statistische gegevens in Rijnland-Palts ons in staat stellen om nieuwe, innovatieve ideeën nader te bekijken. Bemande multikopters in de reddingsdienst klinken momenteel nog steeds als een droom van de toekomst, en toch zou het nalatig zijn om ideeën als die van de ADAC-luchtredding niet na te streven in het belang van patiënten. "

Districtsbeheerder Dr. Jürgen Ludwig, voorzitter van de Vereniging voor Reddingsdienst en Brandweeralarm, voegt eraan toe: “Op het platteland zijn lange afstanden vaak een probleem voor de spoedarts naar de patiënt en voor de patiënt naar het dichtstbijzijnde geschikte ziekenhuis - en dit wordt steeds uitdagender. Hier zijn nieuwe ideeën nodig. Ik zie het modelproject Multikopter als een kans om de kwaliteit van de zorg veilig te stellen en te verbeteren, en dat in samenwerking met de noodarts op de grond en de reddingsdienst inclusief de reddingshelikopters. In dit opzicht zijn we erg blij partner te zijn in het modelproject. "

Conclusie:

Naast de medische en technische vereisten voor een testoperatie, werd ook gekeken naar de economische efficiëntie. De belangrijkste boodschap daarbij: de makers van het onderzoek zijn van mening dat een kostenefficiënte operatie mogelijk is. De kosten hiervoor zijn vrij laag in vergelijking met de doorgaans hoge investeringsvereisten in de gezondheidszorg.

In het onderzoek is ook gekeken naar de juridische haalbaarheid. Onoverkomelijke obstakels onder de luchtvaartwetgeving of reddingsdiensten worden niet gezien. Het onderzoek laat de nodige aanpassingen zien. Om de reddingsdienst systeemrelevant te kunnen verbeteren, dienen de openstaande juridische vragen in een vroeg stadium opgehelderd te worden, aldus de boodschap van de projectmanagers aan de politici en luchtvaartautoriteiten.

Vanuit een maatschappelijk perspectief kunnen nieuwe technologieën in de luchtvaarttechnologie helpen om Duitsland als locatie voor innovatie verder uit te breiden, aldus de experts. Het gebruik van multicopters in de reddingsdienst zou kunnen dienen als incubator voor andere mogelijke toepassingen van deze technologie. Daarnaast kunnen staten ook profiteren van dergelijke nieuwe technologieën waarvoor helikopters voor de reddingsdienst voorheen ondenkbaar of onbetaalbaar waren. Volgens de optimistische voorspelling van de projectmanager kan in Duitsland op basis van de onderzoeksresultaten en de stand van de technische ontwikkelingen tegen het jaar 2050 een landelijk netwerk van maximaal 250 multikopterstations worden gecreëerd.

“Meer dan 50 jaar geleden was de ADAC een van de eersten in Duitsland die het gebruik van reddingshelikopters testte in een veldtest. Het is dus niet meer dan logisch dat we vandaag de eersten zijn die luchtredding in Duitsland naar de toekomst leiden met nieuwe technologieën ”, zegt Frédéric Bruder. Voor hem zijn de resultaten van het onderzoek een nieuw tijdperk begonnen in reddingsdiensten vanuit de lucht. "We waren er vanaf het begin van overtuigd dat het zou kunnen werken - net zoals de pioniers van luchtredding ervan overtuigd waren dat helikopters op snelwegen konden landen om levens te redden". Ook zij werden hiervoor aanvankelijk belachelijk gemaakt.

Nota: in de tekst wordt de term "multikopter" gebruikt voor eVTOL's met verschillende rotors

Foto: ADAC Luftrettung - Volocopter

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *