Bernard Fujarski, Senior Vice President en Hoofd van het H160 programma gaf een korte update over de stand van zaken in het H160 programma. De nieuwe generatie helikopter H160 is een ambitieus programma dat een totaal nieuwe helikopter op de markt wil zetten die zowat alle mogelijke helikopteroperaties voor burger of militaire toepassingen zal kunnen uitvoeren.
De H160 zal de eerste burgerhelikopter op de markt zijn (als de Bell 525 hem niet voor is...) die de fly-by-wire technologie seriematig zal gebruiken. Daarnaast is heeft de H160 een compleet nieuw en composiet airframe. Zoals de nieuwste Airbus Helicopters zal het toestel de laatste versie van Helionix krijgen. De Helionix laat de piloot toe een groot deel van de werkload aan de helikopter zelf toe te vertrouwen. Zo zal er onder andere een 'safe' knop zijn die in moeilijke omstandigheden de helikopter terug brengt in een safe level flight.
Wat de status van het programma betreft wist Fujarski het volgende:
- het programma heeft reeds 600 vlieguren achter de rug
- de tests onder een vriestemperatuur van minus 40° zijn vlekkeloos verlopen
- het programma vervolledigd de testen voor de certificatie en is 'on schedule'
- de load op de mainrotor gearbox was beduidend groter berekend waardoor Airbus een nieuwe main gearbox heeft moeten ontwikkelen (nvdr: dit is een zeer gevoelig onderdeel aangezien de gearbox vermoedelijk de oorzaak was van de crash bij Bergen (NO) met een EC225 waarbij 13 doden vielen.
Fujarski ziet vol vertrouwen de toekomst van de H160 tegemoet en was gelukkig dat het toestel gedurende de HAI-Expo in Las Vegas kon worden getoond gedurende zijn demo tour in de US.