Robinson Helicopters heeft naar aanleiding van een recente mast-bumping crash een update uitgegeven aan haar bestaande veiligheidsnota SN-32.
Mast-bumping is contact tussen het binnenste deel van een hoofdrotorblad of de rotorkop met de hoofdrotoraandrijfstang. Helikopters met een half-rigide twee-bladige rotorsysteem, zoals deze gebruikt in de Robinson helikopters, zijn gevoelig voor mast-bumping gedurende een low-G situatie. In zware wind of in turbulentie kan de helikopter in een low-G situatie geraken.
In geval van sterke mast-bumping gebeurt het dat de rotorbladen de staart van de helikopter raken en deze afkappen, waardoor de helikopter volledig onbestuurbaar wordt en fataal crasht.
De nieuwe versie van veiligheidsnota SN-32 leest nu als volgt:
Bij zware wind of turbulentie
- Het vliegen in zware wind of turbulentie moet worden vermeden.
- Als de piloot verkeerd gebruik maakt van de bestuurorganen in geval van turbulentie kan dat het bijdragen tot een mast-bumping crash. Als men in een turbulentie geraakt is de volgende procedure aangeraden:
- Verminder het vermogen en vlieg trager dan de normale kruissnelheid. Mast-bumping is minder voorkomend op lagere snelheid.
- Bij turbulentie van betekenis (*), verminder de luchtsnelheid tot 60-70 knots
- Span je veiligheidsgordel aan en laat je rechtervoorarm rusten op je rechterbeen om ongewilde inputs via de cyclic te verminderen. Sommige piloten kunnen kiezen om de frictie van de cyclic iets te spannen om ongewilde cyclische bewegingen te beperken.
- Doe niet aan over-controle! Laat de helikopter meevoeren met de turbulentie en herstel dan de positie met kleine inputs van de bestuurorganen. Tijdelijke wijzigingen van luchtsnelheid, koers, hoogte en RPM zijn te verwachten.
- Vermijdt het vliegen aan de tegenwind zijde van een heuvel of van hoge gebouwen waar turbulentie extra sterk kan zijn.
- (*) Turbulentie van betekenis is voor elke piloot anders en zal afhangen van zijn ervaring en comfort gevoel.
- De helikopter is vatbaarder voor turbulentie als hij licht en weinig beladen is. Verminder je snelheid en wees extra voorzichtig als je solo vliegt of licht beladen bent.
De TAIC (Transport Accident Investigation Commission) heeft in Nieuw Zeeland een abnormaal hoog aantal van mast-bumping ongevallen met Robinson helikopters vastgesteld in vergelijking met de rest van de wereld. Het heeft hierover een onderzoek ingesteld waarover je hier kunt lezen.