Per 1 mei staan in Australie zo'n 170 Robinson R44 helikopters aan de grond.
De Australische luchtvaartautoriteit CASA heeft een verbod uitgevaardigd waarbij alle R44 die niet zijn uitgerust met bladder tanks vanaf 1 mei 2013 niet meer mogen vliegen. Hun luchtwaardigheid is per onmiddelijk ingetrokken en alle verdere vluchten verboden.
De CASA stelde dat de operatoren en eigenaars van R44 sedert December 2010 door Robinson van de verplichting waren geinformeerd. UIteindelijk ondersteunde de CASA de deadline die door Robinson Helicopters op 30 April 2013 werd gesteld. Een paar fatale incidenten lieten de CASA niet toe om verder uitstel te tolereren, vandaar hun beslissing om alle niet-omgebouwde R44 nu aan de grond te houden. Van zodra het toestel is uitgerust met de bladder tanks krijgt het terug een CoA.
Intussen is Robinson ook begonnen om de nieuwe R22 helikopters uit te rusten met bladder tanks. Ook hier mogen we ons in de komende jaren verwachten aan een ombouwverplichting.
Toen twee weken geleden de OO-PIV crashte was er ook een scheur in de buitenste aluminium brandstoftank, maar de ingebouwde bladder zorgde ervoor dat er geen lekken waren en zodoende ook geen post-impact fire uitbrak; een goede bewijs dat deze bladder tanks geen luxe maar een noodzaak voor de veiligheid zijn.
Het is uitkijken wat EASA en de lokale Belgische en Nederlandse authoriteiten zullen doen met de niet aangepaste R44 helikopters in onze contreien. Ook hier zijn nog meerdere toestellen niet omgebouwd.