Sikorsky heeft een zwakker tweede kwartaal achter de rug vooral door lagere productievolume van de BlackHawk die niet werden gecompenseerd door betere omzet van bij andere helikoptertypes.
In lijn met de strategie van moederbedrijf Lockheed-Martin blijft Sikorsky zich concentreren op de militaire markt en werd weer geen enkele commerciële helikopters uitgeleverd in dit kwartaal.
Sikorsky is onderdeel van de Rotary & Mission Systems afdeling binnen Lockheed-Martin. De groep maakt slechts resultaten bekend op niveau van de Rotary & Mission Systems. In deze groep is Sikorsky ruimschoots het grootste bedrijf.
Tweede kwartaal
Q2 2022 | Q2 2023 | Delta | |
Omzet in $mio | 4.012 | 3.897 | -2,8% |
Operationele winst in $mio | 461 | 454 | -1,5% |
Operationele winstmarge | 11,5% | 11,6% | +0,1% |
In het tweede kwartaal 2023 realiseerde Sikorsky een netto-omzet daling met $ 145 miljoen in vergelijking met 2022. Dit net zoals in het eerste kwartaal 2023 door een lager volume van BlackHawk helikopters die niet kon worden gecompenseerd door andere items. De daling van de operationele winst van Sikorsky met $ 60 miljoen was voornamelijk toe te schrijven aan hoger kosten in het Canadian Maritime Helicopter Program (CMHP) en aan het lagere omzetvolume bij de BlackHawk helikopters dat maar gedeeltelijk werd gecompenseerd door een positieve aanpassing van de winst uit het SeaHawk programma.
Uitgeleverde helikopters door Sikorsky in het tweede kwartaal 2023 in vergelijking met 2022
Q2 2022 | Q2 2023 | |
Militaire & staatshelikopters (US en internationaal) | 30 | 11 |
Commerciële helikopters | 0 | 0 |
De uitlevering van slechts 11 helikopters in het tweede kwartaal is minder dan de helft dan vorig jaar, een zeer zwak resultaat. Het orderboek in de afdeling Rotary & Mission Systems ging met $ 1 miljard hoger in de eerste 6 maand van 2023. Eind juni 2023 bedroeg het orderboek bij Rotary & Mission Systems $35,947 miljard terwijl dit eind december 2022 $34,99 miljard bedroeg.
Ondanks het zwakke resultaat van dit kwartaal heeft Sikorsky voorlopig niets te vrezen. De versterkte militaire budgetten wereldwijd en de sterke positie van de Amerikaanse regering op gebied van militaire verkopen zullen ongetwijfeld in de komende jaren in het voordeel van Sikorsky spelen.
Toch is het opmerkelijk dat Sikorsky ondanks een paar nieuwe bestellingen voor de BlackHawk uit landen buiten de VS, er niet in slaagt om zijn omzet op te krikken, integendeel. CEO Paul Lemmo (zie foto) gaf tijdens de HAI Heli-Expo 2023 aan dat de toeleveringen van helikopteronderdelen nog steeds moeilijk verlopen en een snelle omzetverbetering in de weg stonden.
Op middellange termijn is het verlies van het FLRAA-programma waar Sikorsky-Boeing Defiant X een van de twee kanshebbers was, wel een grote streep door de rekening van Sikorsky.
Sikorsky is wel nog in de running voor het FARA-programma van de US Defense waar het een van de twee kanshebbers is met haar Sikorsky Raider X. Het zou al zeer slecht moeten verlopen moest Sikorsky beide projecten mislopen. Maar de beslissing in dit project valt niet voor 2024.
Foto © Sikorsky, a Lockheed Martin Company