De Sikorsky-Boeing SB>1 Defiant wordt verder getest en zijn vluchtcapaciteiten worden telkens verder ontwikkeld. Sikorsky en Boeing, de twee joint venture partners in het SB>1 Defiant programma, moeten de nodige mijlpalen tonen in het kader van het FVL (Future Vertical Lift) en FLRAA programma, waarin het Amerikaans leger onderzoekt welke de beste toekomstige "helikopter" zal zijn voor de toekomst.
In deze fase van het zeer belangrijke onderzoeksprogramma blijven er slechts twee kandidaten meer over: de Bell V-280 Valor en de SB>1 Defiant.
Vorige week heeft de SB>1 Defiant voor het eerst een snelheid van 100 kts overschreden en manoeuvres gemaakt waarbij het 30 graden bankte. De testen worden uitgevoerd op het Sikorsky Development Flight Test Center in West Palm Beach, Florida. Het finale doel voor de Defiant is een snelheid te bereiken van 250kts.
Deze goede testresultaten nemen niet weg dat de ontwikkeling van de Bell V-280 Valor duidelijk een stap verder staat dan deze SB>1 Defiant. Sikorsky en Boeing verdedigen deze achterstand door te zeggen dat ze nog steeds binnen de gestelde termijnen werken en dat nieuwe technologieën die ze gebruiken meer tijd nodig hebben dan meer 'bestaande' technologieën, waarmee ze duidelijk Bell bedoelen.
Het Amerikaans leger plant nu om fondsen vrijmaken om een CDRR (competitive demonstration and risk reduction) op te starten om van een demonstrator en echt wapensysteem te maken.
Zie hieronder de testvlucht van vorige week maandag.