De Amerikaanse FAA heeft AD 2014-23-16 uitgevaardigd; dit is geen goed nieuws voor de eigenaars van Robinson R22 en R44 helikopters die vliegen met main rotorblades van het type A016-2, A016-4, C016-2 en C-016-5. Zij zullen binnen een periode van 5 jaar - te rekenen vanaf 9 Januari 2015 - hun main rotor blades moeten vervangen.
Tot nu kon de FAA leven met haar AD 2011-12-10 die de eigenaars en onderhoudstechnici verplichte om regelmatig de tap test te doen om zeker te zijn dat de blades niet door de-bonding waren aangetast. Dergelijke de-bonding (of het loskomen van de stalen bekleding van de rotor) kon aldus de FAA leiden tot het uit elkaar vallen van de rotors met fatale afloop.
De nieuwe AD 2014-23-16 verplicht het uitvoeren van de visuele en tap testen op de main rotor blades nog steeds maar bepaald tergelijkertijd dat de betrokken blades ten laatste in Januari 2020 moeten zijn vervangen.
Robinson Helicopter zag de bui al hangen en heeft op 10 September 2014, reeds Service Letter 63 voor R22 helicopters en Service Letter 49 voor de R44 Helicopters uitgegeven. Beide SD's geven een 50% discount bij de vervanging van de oude blades door deze van het nieuwe type A016-6 of C006-7. Desondanks deze discount is de vervanging van beide rotorblades een gevoelige aderlating; twee nieuwe blades aan de discount prijs kosten ondanks 50% korting nog steeds 23.000$ plus werkuren.