
Een nieuw tijdperk is aangebroken in België, want een nieuw koninklijk besluit (KB) van 20 december 2024 over ultralichte motorluchtvaartuigen (ULM) werd op 18 februari 2025 in het Belgisch Staasblad gepubliceerd. Dankzij het nieuwe KB mogen ultralichte helikopters en autogiro’s vliegen in België en wordt de maximaal toegelaten massa van een ULM opgetrokken.
Een ULM is een ultralicht motorluchtvaartuig voor maximum twee personen met een maximale massa en een minimale overtreksnelheid, afhankelijk van het type ULM. Een ULM helikopter in België zal, afhankelijk van de categorie, maximaal 650 kg mogen wegen.
De sector heeft de laatste tijd heel wat veranderingen doorgemaakt. Zo zijn de toestellen moderner en performanter dan dat ze 26 jaar geleden waren, toen het vorige KB over ULM gepubliceerd werd. Het nieuwe KB is daarnaast gestoeld op de nieuwe principes uit de Europese luchtvaartreglementering. Op die manier hoopt het DG Luchtvaart dat het aantal ULM-toestellen in het Belgische register zal stijgen.
Het DG Luchtvaart is volop bezig met de implementatie van het nieuwe KB. Dat zal geleidelijk gebeuren zodat de overgang voor iedereen vlot verloopt. Je kunt hier de integrale tekst van het nieuwe KB ULM nalezen.
Belgische ULM-helikopters
België heeft twee fabrikanten die ULM-helikopters op de markt brengen.
- Het Nijvelse Dynali is al jaren wereldwijd bekend voor haar ULM-helikopters. De tweezits ULM-helikopters hebben een MTOW van 530 kg en zijn uitgerust met een Dynali Motors 135 pk injectiemotor. De originele Rotax 912 motor is speciaal door Dynali verder ontwikkeld om de prestaties te optimaliseren en aan te passen aan de eisen van een helikoptergebruik. Lees hier 'Op bezoek bij..Dynali' uit oktober 2022.
- D-Motor uit Deerlijk die zijn DKT 07 Ultralight helikopter (zie foto) in april 2024 lanceerde. het is eentweezits helikopter met een MTOW van 600kg met de bekende D-Motor boxermotor. Het toestel heeft een kruissnelheid van 100 kts en kan 4 uur vliegen met 100% niet fossiele brandstof van het Duitse P1 Fuels. lees hier het verslag welke we toen maakten.
en in Nederland ?
In Nederland is vliegen met ULM-helikopters tot 600kg nog steeds niet toegelaten. Op onze vraag in december 2024 of de Regeling van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat van 4 maart 2024 betreffende ULM ook ultralight helikopters toeliet tot 600kg stuurde het ministerie I&W ons het volgende antwoord: 'er is geen capaciteit is om de MLH (micro light helikopter) te betrekken bij de Opt Out 600 kg'.
Dit is een spijtige zaak omdat er een aantal mooie en relatief betaalbare ULM-helikopters op de Europese markt zijn die net binnen de categorie 450->600 kg vallen en deze nu niet in Nederland kunnen worden geregistreerd en gebruikt. In andere landen zoals Frankrijk, Italië en Duitsland is dit reeds enkele jaren toegestaan en zijn deze MLH's heel actief.
Foto © Tom Buysse - met onze dank