Bell Helicopters, een dochter van Textron Inc. (NYSE: TXT), heeft zijn nieuwe 525 Experience Center feestelijk geopend op de luchthaven van Stavanger in Noorwegen.
Het centrum is een innovatieve ruimte die is ontworpen om de mogelijkheden van nieuwste Bell 525 te demonstreren voor klanten in Noorwegen die missies uitvoeren op het gebied van olie en gas, opsporing en redding (SAR). Bell mikt ook op militaire operaties.
"Noorwegen is een belangrijke markt voor Bell Helicopters en we zijn er trots op onze aanwezigheid hier te vestigen", zegt Patrick Moulay, senior vice president van Bell's Commercial Business. "We kijken ernaar uit om operatoren en piloten te ontvangen in Stavanger om de Bell 525 te ervaren en uit de eerste hand te zien hoe deze nieuwste helikopter uit de 21e eeuw een revolutie teweeg zal brengen in de operaties van klanten."
Bell heeft om dit Experience Center op te zetten een samenwerking aangegaan met zijn Noorse vertegenwoordiger, Norwegian Aviation & Defence Group. Het Experience centrum bevindt zich in een hangaar op de luchthaven en toont de 525-mockup met interactieve werkstations voor potentiële klanten om meer te weten te komen over de helikopter en zijn mogelijkheden.
"Dit centrum is een spannende volgende stap voor Bell in Noorwegen", zegt Ole Petter Bakken, CEO van Norwegian Aviation Defense Group. "We zullen klanten de nieuwe technologie kunnen laten zien die de Bell 525 kan bieden voor de energiesector, defensie en SAR-markten."
Vorig jaar kondigde Bell op HAI Heli-Expo 2020 de Bell 525-samenwerkingsovereenkomst aan met de Noorse olie- en gasmaatschappij Wintershall Dea Norge AS om de operationele veiligheid van helikopters naar de Noordzee te verbeteren. Of en hoeveel Bell 525's Wintershall zal aankopen is niet bekendgemaakt.
De Bell 525 zal naar verwachting de duurzaamheidsdoelstellingen van de industrie ondersteunen door 30 procent minder brandstof per bedrijfsuur te verbruiken dan de zware klasse helikopters die vandaag offshore op het Noorse continentale plat vliegen. De lanceringsklant is een niet-nader genoemde olie-en gasoperator.
Een belangrijk argument om de operatoren te overtuigen is de prijs per vlieguur. Bell maakt zich sterk dat een vlieguur slechts $2.250 of €1.920 kosten wat uitzonderlijk is voor een helikopter van deze klasse met een dergelijke moderne uitrusting.
Het zal, als alles naar verwachting verloopt, de eerste commerciële fly-by-wire (FBW) helikopter zijn die wordt gecertificeerd. De ontwerparchitectuur van de Bell 525 vermindert de werklast van de piloot, vergroot het situationeel bewustzijn van de piloot en verbetert de vliegeigenschappen van de helikopter. Deze FBW (fly by wire) commerciële helikopter is reeds 10 jaar in ontwikkeling en zou nu, volgens de laatste planning, in het derde kwartaal van 2021 gecertificeerd worden, zowat 4 jaar later dan de originele planning.
Bell wil met haar uitgebreide militaire ervaring ook een 525 bouwen in een militaire versie. Hierover is nog weinig bekend.
De Bell 525 is een medium helikopter met veel moderne technologie en de fly-by-wire besturing:
- 2 x General Electric GE CT7-2F1 turbines (elk 2.000 hp) met nieuwe controle unit en HUMS
- Garmin G5000H glass cockpit
- range: 500 NM
- max. kruissnelheid: 160 Kts
- 5 rotorbladen
- in offshore olie&gas configuratie: 16 passagiers en 2 piloten
- autorotatie: automatisch in de juiste configuratie plaatsen
- overzicht van de specificatie's - klik hier
Foto copyrights: Bell Helicopters