Het Belgische Bestuur der Luchtvaart publiceerde naar jaarlijkse gewoonte terug zijn jaarverslag.
Voor de helifanaten onder ons konden we lezen dat er intussen zo'n 196 helikopters in het belgische register zijn ingeschreven, er 35 examens werden afgenomen voor PPL(H) helikopterpiloten en geen voor CPL(H) piloten. We konden niet terugvinden hoeveel PPL(H) piloten er in België reeds een verguinning hebben; we schatten het aantal op zo'n 450.
Het Bestuur der Luchtvaart heeft ook werk gemaakt van de circulaire GDF-02 over de helihavens en is ook van plan om het MB van 1970 over de landingen van helikopters buiten luchtvaartterreinen aan te passen. Dit laatste hebben we reeds in een eerdere bijdrage geschreven.
Ook private onvergunde heliports gelegen bij restaurants krijgen in het jaarverslag enige aandacht. Het Bestuur der Luchtvaart doet blijkbaar meer en meer controles op de private helikopters en wij vrezen dan ook dat we meer en meer Nederlandse toestanden zullen meemaken. In Nederland zijn inmiddels alle landingen buiten luchtvaartterreinen aan zeer strenge wettelijke voorwaarden en toelatingen onderhevig zodat we mogen stellen dat de private helikopters bijna volledig uit het beeld zijn verdwenen.
Laat ons hopen dat dit niet de bedoeling is van het Bestuur der Luchtvaart in België. Regelgeving en veiligheidsvoorschriften moeten er zijn in de luchtvaart maar er moet ruimte blijven voor een verantwoord helikoptergebruik door ons helikopterliefhebbers. We zijn zelf zeer actief in de private helicopterwereld en kunnen getuigen dat er geen overdreven overlast of waaghalzerij aan te pas komt.