Naar jaarlijkse gewoonte geeft Kurt Robinson, zoon van Frank en president van de Robinson Helicopter Company, op de Heli-Expo een update over zijn bedrijf.
Naar aanleiding van de 50e verjaardag van Robinson Helicopters bleef Kurt Robinson natuurlijk even stil staan bij het overlijden op 92 jaar, van zijn vader Frank Robinson. Hij bracht hulde aan de helikopterpionier die Frank was en vooral diens doorzettingsvermogen om tegen advies van zijn vroegere werkgevers in, toch de Robinson R22 helikopter te ontwikkelen. Dat er intussen een vloot van niet minder dan 13.500 Robinson helikopters gebouwd zijn is een ongelooflijke erfenis van deze grote pionier en legende.
Afgelopen jaar, 2022 kon Robinson 258 helikopters bouwen en uitleveren, 14 of 6% meer dan in 2021. De turbinehelikopter R66 deed het prima met 101 uitgeleverde toestellen 15 meer dan in 2021.
Uitzonderlijk is dat Robinson intussen een orderboek heeft met 350 orders, zijnde meer dan de fabriek in een gans jaar kan bouwen. Daarom is de productie nu opgetrokken tot 3 helikopters type R66 per week en 3,5 type R44 per week.
In 2021 werden 58 extra mensen in dienst genomen en dit jaar plant Robinson nog eens extra 70 nieuwe medewerkers om het totaal op 1.100 medewerkers te brengen. Om de nieuwe capaciteit te kunnen waarmaken moeten natuurlijk ook de toeleveranciers tijdig leveren en deze problematiek die vorig jaar zeer sterk speelde is nu stilaan aan het verbeteren. Ook de onderdelenvoorziening die door toeleveringsmoeilijkheden wat problemen kende is intussen onder controle.
Kurt Robinson somde ook nog eens de nieuwigheden en zijn projecten op:
- De elektronische ontsteking (EIS) is nu standaard en werkt perfect en geeft een positieve impact op het starten
- FAA-certificering voor zijn Night Vision Google (NVG)-compatibele configuratie op zijn R66 politiehelikopter
- 'Rapid pressurised re-fueling' is goedgekeurd door de FAA voor de R66
- De cockpit-camera is nu standaard op R44 en R66 en er is een retrofit kit beschikbaar voor bestaande toestellen
- De nieuwste versie van de Genesys Autopilot werd reeds gecertificeerd door de FAA
- Robinson heeft een certificatie-project opgestart om de Garmin-autopiloot in de R44 en R66 te kunnen inbouwen
- Het project 'Dieselmotor' is niet vergeten maar Robinson heeft nog geen geschikte dieselmotor gevonden voor de R44.
Het thema duurzaamheid en SAF (sustainable aviation fuel) kwam natuurlijk ook aan bod.
- De R66 werd reeds getest met een mengsel van 25% SAF en vloog zonder problemen.
- Probleem is wel dat SAF weinig beschikbaar is. Robinson wil dit mengsel gebruiken om zijn testvluchten te vliegen maar heeft het moeilijk om voldoende SAF te verkrijgen.
- Robinson ziet de problematiek van 'ongelode AvGas' dichterbij komen. Een dergelijke ongelode 100 octaan AvGas is nog niet beschikbaar en er is weinig samenwerking in de industrie om dit versneld op te lossen.
- Robinson faciliteert testen met een elektrisch aangedreven R44 maar ziet dit met de huidige stand van batterijtechnologie als onmogelijk. We blijven dit volgen maar dit is niet voor morgen zie Kurt Robinson.
Robinson ziet de toekomst rooskleurig tegemoet. De R44 en R66 helikopters op de stand van Robinson op Heli-Expo zien er heel wat gesofisticeerder uit dan deze van 10 jaar geleden en de R66 heeft duidelijk zijn plaats gevonden in de professionele markt.
Met deze positieve boodschap beëindigde Kurt Robinson zijn presentatie en niemand durfde het aan om hem te vragen of zijn bedrijf echt te koop staat.
Foto's © Helispot