
In de Russische pers duikt een nieuwe helikopter op: de KEMZ AP-55, een vijfzitter coaxiale turbinehelikopter.
Het persbureau van KEMZ (Kizlyar Electromechanical Plant) en een nobele onbekende in de helikopterindustrie, heeft op 29 augustus bekendgemaakt dat zijn AP-55 zijn eerste hovervlucht heeft gemaakt.
De letterlijke tekst: 'De tests verliepen zoals gepland, met alle systemen naar behoren werkend. De helikopter vertoonde een stabiele handling en voorspelbare vliegeigenschappen tijdens de hovercraft. De resultaten van deze fase bevestigen de haalbaarheid van de technische oplossingen die in het project zijn geïmplementeerd. Het vluchtprogramma zal worden uitgebreid volgens het goedgekeurde schema.'
De KEMZ AP-55 die gebruikt werd voor deze hovertest werd aangedreven door een Rolls-Royce 250-C20 turbinemotor met een vermogen van 450pk. Voor certificering en serieproductie is het gebruik van deze Westerse turbinemotor echter niet toegestaan volgens de Russische regelgeving.
KEMZ zal deze turbine vervangen door een in eigen land geproduceerde turboshaftmotor, het specifieke Russische motormodel is nog niet aangekondigd.
Verdere informatie:
- Ontwikkeld door KEMZ JSC in samenwerking met AVIA-PROEKT JSC
- Avia-Proekt JSC claimt dat het in 2007 gestart is met de ontwikkeling van de AP-55. Een dummy was te zien op HeliRussia 2009 en het ontwerp was toen reeds de Rolls-Royce 250-C20 turbinemotor voorzien.
- Coaxiale rotorconfiguratie voor betere wendbaarheid en minder onderhoud
- Navigatiesystemen op basis van GLONASS en inertiële technologie
- Mogelijke inzet voor militaire en civiele doeleinden
- Gebruik van composietmaterialen en geavanceerde avionics
- Maximum snelheid: 260 km/u
- Maximum bereik: 700 km
- Maximum laadvermogen: 600 kg
"Met de ontwikkeling van de AP-55 is een nieuw hoofdstuk begonnen voor ons bedrijf. Het ontwerp en de productie van een geavanceerde helikopter getuigen van de hightech en R&D capaciteiten van onze onderneming", aldus een vertegenwoordiger van KEMZ over de start van de vliegproeven. De onderneming is bekend in de luchtvaart maar was tot op heden een onbekende in de helikopterindustrie.
Foto © KEMZ JSC Persbureau
Video:
