Bezig met laden...

Logboek

Hill Helicopter: stand van zaken oktober 2022

Hill Helicopter: stand van zaken oktober 2022

Afgelopen dinsdag waren we present op de maandelijkse update van Hill Helicopters. Zoals gebruikelijk geeft Dr. Jason Hill, stichter en CEO van Hill Helicopters, dan een update of stand van zaken over de ontwikkeling van de Hill HX50 helikopter. Na zijn presentatie maakt Jason Hill dan anderhalf uur vrij om alle mogelijke en niet-voorbereide vragen van de aanwezigen te beantwoorden. Dit blijft een unicum in de helikopterwereld...

Op 4 oktober 2022 had Hill Helicopters een orderboek met 541 orders voor de HX50, de zelfbouw uitvoering van de 5-zits turbinehelikopter, en 116 orders voor de HC50, de gecertificeerde versie van de 5-zits Hill turbinehelikopter. Het speciale aan dit orderboek is dat dit geen voorwaardelijke orders of LOI's (Letter of Intend) zijn maar vaste orders waarbij reeds een aanzienlijk en onherroepelijk voorschot is betaald. Ook dit is een unicum in de helikopterwereld...

Topics:

  • Aanpassing van de turbinemotor
    • Het ontwerp van de turbinemotor is fundamenteel gewijzigd van een 'two-stage' naar een 'single-stage' compressor. Blijkbaar wordt hiermede de flow in de turbine geoptimaliseerd en de druk op de voorste lagers verminderd.  
    • Tegelijk gaf Jason Hill mee dat hij een nieuwe lead-developper heeft voor de turbine; of er een correlatie is met de wijziging van het turbine-ontwerp heeft Hill niet vermeld.
    • Eerste draaiende tests met de turbinemotor GX50 worden verwacht begin volgend jaar
    • De GT50 turbine zal zowel met Jet A1 als met biofuel SAF kunnen vliegen zonder beperkingen
  • Transponder en radio
    • Voor de transponder en de radio's werkt Hill samen met fabrikant TRIG waarbij gecertificeerde apparatuur wordt gebruikt 
    • Deze apparatuur wordt onderdeel en werkt samen in de 'digital cockpit' van de HX50 die door Hill Helicopters zelf wordt gebouwd 
  • Overhaul
    • De TBO (Time Between Overhaul) van de HX50 is 5.000 vlieguren zonder 'age limit'
    • Rotorbladen en helikopterframe zijn voorzien voor 20.000 vlieguren
    • De overhaul is een vrij beperkte ingreep
  • Timing 
    • Eerste grondrun van het prototype HX50 is voorzien in de zomer van 2023
    • Maidenvlucht van het prototype HX50 is voorzien eind 2023
    • In de tweede helft van 2024 start de productie van het finale ontwerp met kort nadien de eerste leveringen. Op dat moment moet ook de nieuw te bouwen fabriek in Cresswell in de Engelse Midlands klaar zijn.
    • Als je vandaag een Hill Helicopter HX50 bestelt is jouw 'zelfbouw' voorzien eind 2025
  • Certificatie
    • De Britse CAA is nauw bij het project betrokken en Hill voelt een duidelijke ondersteuning van de CAA voor zijn HX en HC-project
    • De zelfbouw goedkeuringen voor de HX50, zijn een nationale bevoegdheid in de EASA-landen als in de UK. Hill zal voor zijn klanten uit de respectievelijke landen zelf bij de lokale luchtvaartautoriteiten de nodige goedkeuringen verzorgen op basis van het goedgekeurde dossier van de Britse CAA.
  • Verzekering
    • Hill werkt aan een 'all-inn' oplossing voor een betaalbare verzekering voor al zijn helikopters. Hill heeft daarvoor besprekingen met een verzekeraar waarbij Hill bij reparaties eigen onderdelen zal aanleveren aan een lage prijs waardoor de verzekering ook beduidend goedkoper zou moeten zijn dan de klassieke helikopterverzekeringen
  • Kostprijs per uur
    • Een eerste voorlopige kostenraming van de kostprijs per vlieguur komt op $313 per uur. Verdere info volgt
  • Presentatie
    • De volledige presentatie en Q&A van 4 oktober kun je integraal herbekijken in onderstaande video.

Opmerkelijk was ook de aankondiging van Jason Hill dat hij naast de bestaande projecten reeds eerste ideeën heeft over twee volgende projecten. De echte ontwikkeling zal natuurlijk slechts beginnen na de afronding van de HX50 en HC50 maar Hill denkt nu reeds aan een grotere bi-turbine commerciële helikopter en een hybride aangedreven helikopter. Ook een meer performantere versie van de GX50-turbine zit reeds in de gedachten van Jason Hill.

Tot zover deze update met toch een paar belangrijke vaststellingen:

  • De verkoop is nu blijkbaar stilgevallen en vermoedelijk omdat een aantal geïnteresseerden nu wacht op de eerste echte resultaten van het ontwerp, zoals een draaiende turbine of een vliegend prototype. Op dergelijk moment verwachten we een aantal nieuwe klanten voor deze helikopter, die nu eerst willen zien vooraleer te kopen.  
  • De zwakke Pond Sterling t.o.v. de dollar heeft Hill een duwtje in de rug bij de verkoop in de dollarmarkten; anderzijds zal de zwakke Sterling de inkoop van bepaalde grondstoffen behoorlijk duurder maken.
  • Dat de turbine GX50 na twee jaar ontwerp nu plots een grondige aanpassing en een nieuwe lead-engineer krijgt is op zijn minst opmerkelijk. We zullen dit in de volgende Q&A opvolgen bij Jason Hill.
  • De timing blijft zeer strak en laat geen ruimte voor 'hobbels in de weg', zeker nu 'deliverables' verwacht worden waarbij toch een en ander zal moeten aangepast worden. 

Op 22 november hebben we een nieuwe update met Jason Hill. Intussen blijven we dit speciale project met spanning volgen.

Video:
Video afspelen...

1 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *