Kopter, het Zwitserse dochterbedrijf van Leonardo, laat weer van zich horen met de verdere ontwikkeling van de nieuwe SH09 helikopter.
Na de geslaagde vliegtesten in het Zuid-Siciliaanse Pozzallo is het toestel weer terug in het Zwitserse Mollis. Daar werd het toestel intussen aangepast aan de resultaten van de vliegtesten. Nu maakt de helikopter in Mollis een aantal testvluchten om de nieuwe staartrotor te testen. Daarnaast worden ook effecten van de aerodynamische wijzigingen nagegaan; deze wijzigingen werden aangebracht om het toestel bij lage snelheden beter te kunnen besturen.
Er worden ook een aantal vluchten gemaakt op grote hoogte om de besturing bij hoge snelheden en in autorotatie te evalueren. Gedurende deze vluchten kon de SH09 voor het eerste opstijgen met zijn maximale MTOW (maximum take-off weight) en kon het toestel voor het eerst 35kts vliegen in een zijdelingse vlucht.
In maart 2015 koos Kopter voor de Sagem Avionics maar nu wordt deze keuze veranderd. In de komende maanden zal de Kopter SH-09 Garmin avionics ingebouwd krijgen en word ook de finale versie van het hoofdrotor-controlesysteem geïnstalleerd.
Zoals we reeds eerder schreven zal de certificatie van de Kopter SH09 niet voor 2022-2023 plaatsvinden.
Foto copyrights: Kopter Group / Leonardo