Bezig met laden...

Logboek

Schiebel krijgt operationele 'GO' voor civiele operaties

Schiebel krijgt operationele 'GO' voor civiele operaties

De Schiebel CAMCOPTER S-100 kreeg de operationele goedkeuring van de CASA (Australian Civil Aviation Safety Authority) voor gebruik in civiele operaties.

Schiebel en zijn Australische partner Wedgetail Aerospace hebben de goedkeuring verkregen van de CASA om het Schiebel CAMCOPTER®® S-100 Unmanned Air System (UAS) in het civiele luchtruim te exploiteren. Het is de allereerste grote (>150 kg) Vertical Takeoff and Landing (VTOL) UAS die deze civiele goedkeuring van de Australische autoriteiten heeft gekregen.

Wedgetail Aerospace voltooide, in nauwe samenwerking met Schiebel Pacific en de Australische autoriteiten, het proces om de experimentele goedkeuring te verkrijgen middels een reeks vliegdemonstraties in West-Australië. Deze goedkeuring stelt de Schiebel S-100 in staat om in het Australische civiele luchtruim te opereren.

Mogelijke toepassingen die nu worden gepland, zijn onder meer brand- en rampenbewaking, vrachtlevering, inspecties en bewaking. Bovendien is Wedgetail Aerospace een door CASA goedgekeurde trainingsorganisatie en biedt het een S-100-vlieglicentie aan voor piloten van civiele operaties. Merk op dat de S-100 reeds regelmatig vliegt onder een militaire UAS-vergunning van het Defence Aviation Safety Agency (DASA), die de Royal Australian Navy in 2017 heeft verkregen voor hun S-100-operaties.

"Dit is een belangrijke mijlpaal voor Schiebel Pacific en zijn Australische RPAS-activiteiten. De CASA-goedkeuring stelt ons in staat om de uitstekende mogelijkheden van het CAMCOPTER® S-100-systeem in de civiele sector aan te bieden. Met sterke lokale partners, onze schat aan ervaring in de werking van de S-100 en nu met de goedkeuring van CASA, zijn we zeer goed gepositioneerd voor de Australische commerciële markt", aldus Fabian Knechtl, Managing Director bij Schiebel Pacific. 

 

Over de CAMCOPTER® S-100:

Het Schiebel's CAMCOPTER® S-100 Uncrewed Air System (UAS) is een operationeel bewezen capaciteit voor militaire en civiele toepassingen. De Vertical Takeoff and Landing (VTOL) UAS vereist geen voorbereid gebied of ondersteunende apparatuur om lancering en landing mogelijk te maken. Het opereert overdag en 's nachts, onder ongunstige weersomstandigheden, met een vermogen buiten het gezichtsveld tot 200 km, over land en zee.

De S-100 heeft een romp van koolstofvezel en titanium en biedt capaciteit voor een breed scala aan combinaties van laadvermogen en  uithouding tot een serviceplafond van 5.500 m. In een typische configuratie heeft de CAMCOPTER® S-100 een laadvermogen van 34 kg tot 10 uur en wordt hij aangedreven door AVGas 1, JP-5 (F-44) of Jet-A1.

Naast het standaard GPS-waypoint of handmatige navigatie, kan de S-100 met succes werken in GPS-geweigerde omgevingen, met missies gepland en bestuurd via een eenvoudige point-and-click grafische gebruikersinterface. 

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *