De Amerikaanse helikopteroperator PHI heeft op 18 december een lijvige (162 pagina's) prospectus ingediend bij de Amerikaanse SEC (Securities and Exchange Commission) voor een IPO (beursintroductie) op de New York Stock Exchange. Als het aandeel op de beurs komt, zal het onder het tickersymbool ROTR met 24.267.599 uitstaande aandelen verhandeld worden. In de prospectus is er wat nieuws te vinden.
PHI exploiteert helikopters die de mondiale olie- en gasexploratie en medisch luchtvervoer bedienen. Op 30 juni 2023 omvat de PHI-vloot 216 helikopters waarvan PHI er 189 in bezit heeft, 20 worden geleased en vier die PHI namens klanten beheert. 107 helikopters worden ingezet in de offshore olie- en gasindustrie.
Hoewel er een grote vraag is naar zware helikopters voor olie- en gasbedrijven, is PHI van plan om een aanzienlijk deel van zijn Sikorsky S-92-vloot, die 34 helikopters telt, te vervangen. Dit vanwege problemen in de Sikorsky toeleveringsketen, die onderdelen en reparaties hebben uitgesteld, waardoor het aantal van deze helikopters dat vandaag in dienst is beperkt wordt.
PHI gaat een groot deel van zijn Sikorsky S92 helikopters te vervangen door supermedium Airbus H175's, en heeft opties voor nog eens 18, bovenop de 20 die het in september 2023 bestelde, evenals acht middelgrote Airbus H160's.
Wij geloven dat het Airbus H175-helikopter ons de mogelijkheden biedt om een aanzienlijk deel van onze S-92-vloot te vervangen, waardoor we goed gepositioneerd zijn voor de verwachte groei en expansie in de olie- en gasindustrie, zo staat in de prospectus. Airbus en Shell hebben PHI geselecteerd om te helpen bij de lancering van de Airbus H160.
Er zijn gesprekken gaande met Leonardo over een mogelijke bestelling voor de supermedium AW189, die zich zou aansluiten bij PHI's vloot van 17 AW139's en drie AW109's. PHI werkt ook met Bell om de nieuwe Bell 525 eventueel in te zetten als deze zijn certificatie heeft behaald.
PHI is de eerste helikopteroperator die openlijk aankondigt dat het niet verder zal wachten op Sikorsky. Het wil groeien maar hier is geen plaats meer voor de Sikorsky S92. Airbus Helicopters, Leonardo en Bell zullen de toekomstige vloot uitmaken van PHI.
PHI is de derde grootste helikopteroperator ter wereld na Bristow en CHC, maar is niet actief in Europa. De omzet van het bedrijf in 2022 was $760 miljoen en de aangepaste EBITDA van $116 miljoen. In 2019 moest het bedrijf een herstart maken na een Chapter 11 (faling).
Foto's © PHI - Airbus Helicopters