De voorzieningenrechter heeft op 11 augustus uitspraak gedaan in het kortgeding over de aanbesteding van de SAR-diensten na 1 juli 2022.
De uitspraak verwerpt de bezwaren die de NHV-groep had gemaakt tegen het voorlopig gunningsbesluit van DMO (Defensie Materiaal Organisatie) en heeft geen bezwaar tegen een definitieve gunning van deze aanbesteding aan het Britse Bristow.
Indien er geen verdere rechtzaken aanhangig zullen worden gemaakt tegen de gunning zal Bristow vanaf 1 juli 2022 de SAR helikopterdiensten leveren aan Nederland en dit doen vanaf de luchthaven Den Helder en de luchthaven Midden-Zeeland. Het gemotivereerde vonnis van 18 bladzijden kunt u hier nalezen.
De NHV-groep verliest hiermede vanaf 1 juli 2022 de SAR-helikopter in Nederland, een contract welke in het totaal 7 jaar zal hebben geduurd. Het contract was de afgelopen jaren aanleiding tot heel wat discussies en zelfs vragen in de 2e Kamer aan de betrokken minister van Rijkswaterstaat. Om dit te vermijden werd de nieuwe aanbesteding deze keer beheerd door DMO (Defensie Materiaal Organisatie). Defensie heeft vroeger deze diensten zelf heeft uitgevoerd en heeft de nodige ervaring op dit gebied.
Na een eerste lezing van het vonnis van de rechter in kortgeding in Den Haag kunnen we de volgende vaststellingen doen:
- NHN (NHV Nederland) verliest de aanbesteding en stopt de Nederlandse SAR-helikopterdienst per 30 juni 2022
- Het Britse Bristow Helicopters Ltd., zal vanaf 1 juli 2022 de Nederlandse SAR-helikopterdienst uitvoeren en dit doen vanaf Den Helder en Midden-Zeeland. Het nieuwe luchthavenbesluit voor EHMZ moet wel nog worden goedgekeurd.
- Bristow zal hiervoor Leonardo AW189 helikopters inzetten en moet in de komende periode de nodige vergunning (AOC) verkrijgen om deze dienst te mogen uitvoeren in Nederland.
- Rijkswaterstaat zal een aanbestedingsprijs van €158,1 miljoen betalen of €15,81 miljoen per jaar aan Bristow. De vorige aanbesteding die NHV won bedroeg €42,5 miljoen (voor 5 jaar) zijnde €8,5 miljoen per jaar. De aanbiedingsprijs van NHV-groep was nu €16,97 miljoen per jaar.
Men kan zich als belastingbetaler de vraag stellen waarom de Staat voor deze dienst nu bijna 1,9x meer moet gaan betalen dan vandaag. Het eisenprogramma was vermoedelijk heel wat zwaarder en strikter dan de vorige aanbesteding maar dan stelt zich nog de vraag of dit nodig was aangezien een rapport over de werking van de SAR-helikopter in 2019 stelt dat de beschikbaarheid van de Kustwachthelikopter 99,4% was en dat de missie in meer dan 85% van de gevallen kon uitrukken binnen de 20 minuten.
Anderzijds kunnen we ook vaststellen dat het prijsverschil tussen de winnende aanbieding van Bristow en deze van NHV-groep slechts 6,8% bedraagt. Er dient te worden opgemerkt dat Bristow 10 maand vroeger dan NHV-groep kan voldoen aan de eis van FOC (full operational capacity).
Of hiermede de definitieve gunning aan Bristow een feit is zal afhangen of en welke (beroeps)-procedures ten gronde tegen de gunning zullen worden ingesteld.
Wordt ongetwijfeld vervolgd...
Foto copyrights: Mike Burdett (UK)- licensed under the terms of the cc-by-sa-2.0