Bezig met laden...

Logboek

Garmin's GFC600H vluchtcontrolesysteem voor de Bell 505 is een gamechanger

Garmin's GFC600H vluchtcontrolesysteem voor de Bell 505 is een gamechanger

Twee jaar na de lancering van de het GFC ™ 600H- vluchtcontrolesysteem heeft Garmin aangekondigd dat dit vluchtcontrolesysteem is goedgekeurd door een Supplemental Type Certificate (STC) voor installatie op de Bell 505-helikopter.

De Garmin GFC 600H biedt een aantal veiligheidsfuncties op maat van de helikopter, waaronder attitude hold met snelheidsstabiliteit, de innovatieve hover assist-modus, Garmin Helicopter Electronic Stability and Protection (H-ESP ™ ), speciale return-to-level (LVL) modus, evenals overspeed en low-speed bescherming, en natuurlijk een Autopilot.

"De GFC 600H biedt een zeer capabele en geavanceerde vluchtbesturing en helpt tegelijkertijd de werklast aan boord te verminderen voor de vele Bell 505-eigenaren", zei Carl Wolf, Garmin Vice President of Aviation Sales en Marketing. “De stuurautomaat bestuurt de helikopter niet alleen soepel, maar bevat ook geavanceerde veiligheidsvoorzieningen zoals automatische hoogte-nivellering van de luchtsnelheid en low G-bescherming. De GFC 600H-integratie met het geavanceerde G1000H- en G1000H NXi-elektronicasysteem biedt bedieningsgemak en nauwkeurige navigatie.”

De GFC 600H is voorzien van een op de console gemonteerde moduscontroller met drukknopbediening en een display dat compatibel is met een nachtzichtbril (NVG). De robuuste architectuur maakt zowel 2-assige als 3-assige configuraties mogelijk. Geïntegreerde slimme servo's bieden pitch- en roll-invoer zoals bevolen door het systeem, en de collectieve sensor en de optioneel verkrijgbare derde servo bieden controle over de gier-as, inclusief een nieuwe yaw-trimfunctie, om soepele aanpassingen van de vluchtbesturing te bieden wanneer de piloot het collectief wijzigt. Digitaal gestuurde, krachtige servo's zorgen voor een snellere, scherpere, krachtigere respons, waardoor de GFC 600H met soepele efficiëntie en geavanceerde capaciteit kan presteren.

Dankzij de innovatieve hover assist-modus kan het systeem ook automatisch een hover-toestand detecteren en vluchtcontrole-inputs toestaan om te helpen de positie boven de grond te behouden. Bovendien kan de GFC 600H, indien uitgerust met de optionele yaw-asregeling, de koers in de zweefstand houden. Met de GFC 600H werkt navigatie in combinatie met de G1000H ® of G1000H NXi geïntegreerde cockpit en gebruikt navigatie-informatie om automatisch naderingen te vliegen, navigatiebegeleiding op de route te bieden, volledig gekoppelde procedures voor gemiste nadering inclusief wachtruimten, evenals zoek- en reddingspatronen.

De geavanceerde AHRS-technologie (attitude & heading reference systems) en redundante, cross-checking-sensoren van de GFC 600H ondersteunen een soepele afhandeling door de hele vlucht. Verder vermindert de attitude-hold-modus de werklast van de piloot door een gespecificeerde hoogte te handhaven, terwijl ook input wordt geleverd om de helikopter te helpen stabiliseren tijdens het manueel vliegen. Ontworpen met de piloot in gedachten, bevat de GFC 600H cyclisch gemonteerde trimbedieningen en nieuwe yaw-trimbedieningen op het collectief om naadloze controle van het systeem mogelijk te maken zonder een hand van de bedieningen te halen tijdens basisoperaties. Extra modi zijn onder meer hoogte houden, hoogte selecteren, verticale snelheid, aangegeven luchtsnelheid en koers selecteren.

De GFC 600H biedt geweldige veiligheidshulpmiddelen, waaronder bescherming tegen te hoge snelheid en bescherming bij lage snelheden, evenals Garmin H-ESP om de piloot te helpen binnen een veilige vluchtpatroon te blijven wanneer hij de helikopter handmatig bestuurt. H-ESP werkt in alle modi - zelfs als het systeem niet is ingeschakeld - en kan handmatig worden uitgeschakeld om manoeuvreren mogelijk te maken. Een speciale LVL-knop is inbegrepen op de GFC 600H en kan door de piloot worden ingeschakeld om terug te keren naar een rechte en horizontale vlucht, waardoor mogelijke desoriëntatie in gedegradeerde visuele omgevingen (DVE) wordt voorkomen, zoals onbedoelde toegang tot meteorologische omstandigheden van instrumenten (IIMC ).

De GFC 600H zal beschikbaar zijn als optie die in de fabriek geïnstalleerd wordt in nieuwe Bell 505-helikopters. De GFC 600H voor de Bell 505 is vanaf augustus 2021 ook beschikbaar als retrofit via geautoriseerde Garmin-dealers. 

De instapprijs van de Garmin GFC 600H in de US is $79,995 waarbij een G500H TXi display nodig is, die $23,495 kost voor de 7-inch en $27,495 voor de 10.6-inch display. 

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *