Sinds in september 2024 Lelystad Airport met Check Six een nieuwe brandstofleverancier kreeg - in plaats van Shell - staat er heel wat op het agenda.
In navolging van Breda Airport waar Check Six eerder aan de slag ging krijgt Lelystad begin december 2024 ook de mogelijkheid om het milieuvriendelijker Avgas UL94 te tanken, naast de bestaande Avgas 100LL en Jetfuel A1.
En als klap op de vuurpijl zal dan voor operatoren die dat wensen ook SAF, milieuvriendelijker dan JetFuel A1 beschikbaar worden.
“UL94 is een gecertificeerde luchtvaartbrandstof die alle kwalitatieve eigenschappen heeft van de klassieke AVGAS maar zonder TEL” zegt Sven Schepers, directeur van brandstofdistributeur Check Six. “Het laat vliegvelden toe een groot deel van hun vloot te laten vliegen op een milieuvriendelijkere variant zonder daarbij kostbare technische aanpassingen te moeten doen aan de helikopters of vliegtuigen, en dit tegen een competitieve prijs. Letterlijk een win-win situatie voor piloot en milieu dus.”
Hoe zit dit voor onze helikopters?
- De Robinson R22 (pistonmotor met carburator) mag volgens de goedgekeurde POH (Pilot Operating Handboek section 2-p7) naast de klassieke AvGas 100LL ook de milieuvriendelijkere UL94 en UL91 tanken omdat ze beiden voldoen aan de specificatie ASTM D7547.
- De Robinson R44 Cadet (pistonmotor met carburator) mag volgens de goedgekeurde POH (Pilot Operating Handboek section 2-p6) naast de klassieke AvGas 100LL ook de milieuvriendelijkere UL94 en UL91 tanken omdat ze beiden voldoen aan de specificatie ASTM D7547.
- De Robinson R44 Raven 1 (pistonmotor met carburator) mag volgens de goedgekeurde POH (Pilot Operating Handboek section 2-p6) naast de klassieke AvGas 100LL ook de milieuvriendelijkere UL94 en UL91 tanken omdat ze beiden voldoen aan de specificatie ASTM D7547.
- De Robinson R44 Raven 2 (pistonmotor met injectiepomp) is NIET goedgekeurd voor UL91 of UL94 brandstof.
- De Guimbal Cabri G2 is nog NIET goedgekeurd voor UL94 brandstof (wel voor UL91). Maar verwacht wordt dat fabrikant Guimbal binnenkort met een goedkeuring komt.
- Voor andere helikopters met pistonmotoren is het verplicht om de POH na te kijken om te zien welke brandstoffen toegelaten zijn.
- Motorfabrikant Lycoming heeft een Service Instruction 1070AB uitgegeven over de compatibiliteit van zijn pistonmotoren met de verschillende brandstoffen. Je kunt deze hier raadplegen.
- Helikopters met turbinemotoren vliegen met JetFuel A1 en zijn dus NOOIT goedgekeurd om met welke versie van AvGas dan ook te vliegen. Maar intussen zijn bepaalde helikopters met turbinemotoren wel gecertificeerd om met SAF-gemengde brandstof te vliegen. Gelieve hiervoor de nieuwste voorschriften van de helikopterfabrikant en/of turbinefabrikant na te kijken
Meer weten over UL-94 AvGas?
UL94 is een milieuvriendelijke, loodvrije brandstof met een motoroctaangehalte van 94+, speciaal ontwikkeld voor de luchtvaart door PUMA Aviation, de eerste Europese producent van loodvrije vliegtuigbenzine UL94.
UL94 bevat geen tetra-ethyllood (TEL) en voldoet aan de bepalingen van ASTM D7547 en DEF-STAN 91-090, de laatste uitgave van de standaardspecificatie voor loodvrije luchtvaartbenzine. Deze norm voldoet aan de eisen van een breed scala aan zuigermotoren en kan daarom specifieke helikopters worden gebruikt zonder dat de apparatuur hoeft te worden aangepast.
Loodvrij UL94 wordt geproduceerd in Estland, waar Puma productiefaciliteiten en verzendterminals heeft. De ISO- en JIG-gecertificeerde, moderne hub, gevestigd in de haven van Paldiski, kan gemakkelijk inspelen op de Europese en wereldwijde vraag naar UL94.
Foto © persrelease Lelystad Airport