Bezig met laden...

Logboek

En ook eens goed nieuws van de NH-90 helikopters!

En ook eens goed nieuws van de NH-90 helikopters!

De afgelopen tijd stond bol van kritische berichten over de NH-90. Zowat ieder land die deze helikopter in dienst heeft had wel iets op te merken waarbij wij tot de conclusie kwamen dat het Europees NH-90 project helemaal geen succes is geworden. De samenwerking tussen Airbus, Leonardo en Fokker heeft zeker niet het beoogde resultaat bereikt. 

Toch is het niet allemaal kommer en kwel. Na Duitsland is Italië (met de Leonardo fabriek van NH-90 in Vergiate) de grootste gebruiker van de NH-90. De eerste helikopters van het type TTH (tactical transport helicopter) werden in 2008 in dienst genomen en reeds in 2012 werden de NH-90 van de Train Advise Assist Command West (TAAC-W) ingezet voor tactische transporten in Afghanistan. Italië was de eerste om de NH-90 in Afghanistan in te zetten, Nederland volgde later. 

Van 2012 tot nu zijn de NH-90-bemanningen van luchtmacht, afkomstig van het 5e regiment "Rigel", het 7e "Vega" van de Vliegtuigbrigade "Friuli" en van het 3e helikopterregiment voor speciale operaties "Aldebaran" in Afghanistan actief. Ze werden geconfronteerd met extreme omgevingsomstandigheden, gekenmerkt door grote hoogten, harde wind, te warme of te koude temperaturen en constante aanwezigheid van zand in de landingsgebieden, en voerden meer dan 2000 operationele missies uit ter ondersteuning van de NAVO- operaties  "International Security Assistance Force" (ISAF) en sinds 2015 Resolute Support (RS).

Ondanks deze moeilijke omstandigheden zijn de NH-90 helikopters erin geslaagd in de afgelopen 8 jaar reeds 5.000 vlieguren af te werken in Afghanistan, een groot succes. 

Foto copyrights: Ministerie van Defensie, Italië

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *