Op 9 en 10 oktober 2024 heeft NAHEMA (NATO Helicopter Management Agency), verantwoordelijk voor het NH90 programma binnen de NATO, heeft de leiders samengebracht van de landen die binnen NATO de NH90 in dienst hebben.
De vergaderingen verliepen volgens NAHEMA in een positieve en constructieve sfeer en waren gefocused op de stand van zaken rond de upgrade en integratie van het navigatiesysteem in software release 3.
Er werd ook uitgebreid gesproken over alle duurzaamheidsaspecten van de NH90 helikopter.
In de marge van deze meeting kwam de belangrijke aankondiging van de Spaanse vertegenwoordiging dat het via NAHEMO plant om 30 extra NH90-helikopters aan te kopen.
In januari 2023 besliste de Spaanse Defensie reeds om alle missies van haar Bell UH-1H, Bell AB-212, Airbus Puma en Cougar, Sikosrsky SH-60 en Seaking allemaal te vervangen door één type helikopter, de NH90. Door deze rationalisatie op termijn zou de Spaanse Defensie slechts 4 helikoptertypes meer overhouden, naast de NH90 zou dat de Airbus H135, de Airbus Tiger MkIII en de Boeing Chinook CH47 zijn.
Het is niet verwonderlijk dat Airbus Helicopters gekozen wordt voor drie van de vier helikoptertypes. Spanje was een van drie stichtende landen van de Airbus groep (naast Frankrijk en Duitsland) en Airbus Helicopters heeft namelijk een fabriek in het Spaanse Albacete. Airbus heeft het voortbestaan van deze fabriek - met 500 medewerkers - altijd gelinkt aan orders van de Spaanse Defensie. In het totaal heeft Airbus 7.700 medewerkers in Spanje.