NHV is de eerste helikopteroperator die in samenwerking met partner TotalEnergies een SAF (Sustainable Aviation Fuel)vlucht uitvoert voor de offshore wind sector. Dit project markeert het begin van een langdurige samenwerking tussen de twee bedrijven om hun inzet voor de energietransitie te ondersteunen.
De eerste helikoptervlucht op duurzame luchtvaartbrandstof vond plaats vanop het hoofdkantoor van NHV in Oostende (B). Deze vlucht was voor een evenement georganiseerd door Elia. De NHV-helikopter, een Airbus H145 met registratie OO-NSV, vertrok om 12.25 uur 's ochtends van de basis in Oostende en vloog een delegatie van Elia en Belgische politici naar het Modular Offshore Grid (MOG 1) van Elia, een platform in de Noordzee dat kabels van offshore windparken bundelt en verbindt met het vasteland.
Tijdens deze vlucht is door het gebruik van duurzame vliegtuigbrandstof van TotalEnergies de C02-uitstoot met 27% verminderd. De door TotalEnergies geleverde duurzame vliegtuigbrandstof wordt in Europa geproduceerd en gemaakt van afval en reststoffen uit de circulaire economie, zoals afgewerkte bakolie. De hernieuwbare fractie vermindert tot 90% van de CO2-uitstoot over de gehele levenscyclus, in vergelijking met het fossiele equivalent. Eenmaal geproduceerd, wordt deze hernieuwbare fractie gemengd met 70% traditionele brandstof (JET A-1) om duurzame helikopterbrandstof te creëren, die dezelfde technische eigenschappen heeft als JET A-1 en geen aanpassingen aan de helikopter, de logistiek, de infrastructuur of de tankbeurten vereist.
Bram De Backer, Vice President Offshore Wind bij NHV Group: "Dit is een enorme mijlpaal voor NHV en de sector omdat het de eerste keer is dat duurzame helikopterbrandstof wordt gebruikt ter ondersteuning van Offshore Wind. Investeren in dit soort brandstof is de eerste stap in het verminderen van de totale koolstofvoetafdruk en het milieuvriendelijker maken van helikoptertransport."
Foto: G. Birambaux