Bezig met laden...

Logboek

Ook Australisch leger gebruikt al SAF bij reguliere helikoptermissies

Ook Australisch leger gebruikt al SAF bij reguliere helikoptermissies

In een gezamenlijk initiatief met de luchtmacht en de Joint Capabilities Group maakt het Australische leger regelmatig gebruik van de onlangs gecertificeerde duurzame helikopter brandstof (SAF = Sustainable Aviation Fuel).

Een CH-47F Chinook van het leger werd vorige maand bijgetankt met ongeveer 1365 kg duurzame vliegtuigbrandstof (SAF) op RAAF Base East Sale in het zuiden van Victoria.

SAF is een duurzame vloeibare luchtvaartbrandstof afkomstig uit hernieuwbare bronnen. Het gebruik ervan is voornamelijk gebaseerd op de behoefte aan brandstofvoorzieningszekerheid door een lagere afhankelijkheid van conventionele brandstoffen.

De bijtankbeurt op RAAF Base East Sale bewijst dat de ADF (Australian Defence Force) in staat is om over te stappen op het gebruik van SAF wanneer deze in de komende jaren in eigen land wordt geproduceerd. Alle ADF-helikopters zijn reeds gecertificeerd voor het gebruik van SAF. SAF voldoet aan de bestaande militaire normen voor luchtvaartbrandstof en is consistent met de normen die worden gehanteerd door bondgenoten en partners van Australië.

SAF is in 2023 gecertificeerd voor defensiegebruik en de luchtmacht demonstreerde het gebruik van SAF met RAAF Roulettes tijdens een vliegdemonstratie met blended SAF (een mix van SAF met conventionele JetFuel) tijdens de Newcastle-Williamtown Airshow van 2023.

Dit jaar breidde de luchtmacht, in samenwerking met Joint Capability Group, het initiatief uit naar een proefactiviteit van 12 maanden op RAAF Base East Sale. Daarmee is de basis het eerste vliegveld in Australië dat routinematig een blended SAF inzet.

Kolonel Brenton Mellor, directeur Aviation Capability Management, zei dat de blijvende deelname van het leger aan het SAF-initiatief ervoor zorgde dat zijn piloten en ondersteunend personeel het strategische belang van SAF begrepen en konden zien hoe de brandstof op dezelfde manier functioneerde als conventionele JetFuel. "SAF zal een belangrijk element zijn om legerhelikopters in de lucht te houden", aldus kolonel Mellor.

“De tussenstop van de Chinook bij East Sale is een belangrijke mijlpaal voor het gebruik van SAF binnen Defensie, en de Army Aviation kijkt uit naar een grotere beschikbaarheid van synthetische vliegtuigturbinebrandstoffen.”

Voor zover we weten worden in de Benelux nog geen militaire helikopters getankt met blended SAF. We zoeken het verder uit of Defensie plannen heeft om hun helikopters met SAF te tanken.

Meer over de inzet van SAF in de helikopterindustrie kun je hier lezen.

Foto credit: Defensie Australië - Kapitein Bonnie Hunt

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *