Bezig met laden...

Logboek

FAA keurt speciale condities goed voor Robinson SkyRyse R66

FAA keurt speciale condities goed voor Robinson SkyRyse R66

We volgen reeds enkele jaren het project van Mark Groden, CEO van SkyRyse, die met zijn SkyOS, 's werelds eerste universele besturingssysteem voor helikopters, iedereen veiliger wil laten vliegen met helikopters zonder hiervoor 1 tot 2 jaar te moeten trainen.

Mark Groden en zijn Skyryse zijn sinds 2016 bezig met het ontwikkelen en uitvoeren van vluchttesten van het SkyOS-systeem in preproductie-helikopters. Op 3 oktober 2024 werd  bekendgemaakt dat SkyRyse een speciaal luchtwaardigheidscertificaat heeft ontvangen van de FAA, voor zijn eerste Skyryse One helikopter.

Dit certificaat, uitgegeven door de Federal Aviation Administration (FAA), opent de volgende stap in de samenwerking met de FAA om goedkeuring en mogelijk  certificering van het Skyryse One-helikopter te verkrijgen.

De SkyRyse One helikopter is een gemodificeerde Robinson R66 helikopter die is uitgerust met de Fly-By-Wire besturing in plaats van de conventionele mechanische bediening van de hydraulische actuatoren. De Fly-By-Wire besturing laat piloten toe de helikopter te besturen zonder pedalen, cyclic of collectief! Een eenvoudige joy-stick is al wat je nodig hebt om de SkyRyse One te besturen.  

Om deze innovatieve nieuwe systemen te kunnen onderzoeken en te certificeren heeft de Amerikaanse FAA op 13 december 2024 speciale voorwaarden uitgegeven aan dewelke de Robinson R66 SkyRyse One moet voldoen om te kunnen gecertificeerd te worden.

De FAA schrijft in zijn motivatie:  De Robinson R66 helikopter, zoals aangepast door Skyryse, zal een nieuw of ongebruikelijk ontwerpkenmerk hebben vergeleken met de stand van de technologie die is voorzien in de luchtwaardigheidsnormen voor helikopters van normale categorie. Dit ontwerpkenmerk is een nieuw besturingsinvoer- en fly-by-wire (FBW)-systeem. De toepasselijke luchtwaardigheidsvoorschriften bevatten geen adequate of passende veiligheidsnormen voor dit ontwerpkenmerk. Deze speciale voorwaarden bevatten de aanvullende veiligheidsnormen die de beheerder nodig acht om een veiligheidsniveau te creëren dat gelijkwaardig is aan dat van de bestaande luchtwaardigheidsnormen.

Nu deze speciale voorwaarden bekend zijn staat niets SkyRyse in de weg om zijn ontwerp en vliegend prototype aan deze de voorwaarden te spiegelen en waar nodig aan te passen. Dit betekent ook dat een mogelijke certificatie van deze Robinson SkyRyse R66 stilaan geen utopie meer is! Ook een autonoom vliegende Robinson SkyRyse R66 is niet langer onmogelijk! 

Wordt ongetwijfeld vervolgd!

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *