Bezig met laden...

Logboek

Skyryse haalt $200 miljoen op en gaat partneriaat aan met Robinson Helicopters

Skyryse haalt $200 miljoen op en gaat partneriaat aan met Robinson Helicopters

Meer dan drie jaar geleden hadden we voor het eerste contact met Mark Groden, de toen 28-jarige oprichter en CEO van SkyRyse. Met $25 miljoen startkapitaal opgehaald bij VenRock, Eclipse, Stanford Universiteit, Industry Ventures, Trucks VC, Cantos en Engage Ventures ging hij aan de slag om zijn FlightOS te bouwen.

FlightOS wil het Windows worden van de helikopter. Een universeel vliegsysteem (flight operating systeem) om een helikopter met of zonder piloot te laten vliegen. Het straffe van de FlightOS is dat de software in zowat elke helikopter kan worden ingebouwd waardoor het vliegen met verschillende helikopters eenvoudiger wordt.

Is dit een illusie, een droom van Mark Groden, CEO van SkyRyse? Of is er een kans dat FlightOS straks zowel in de Airbus helikopters als in de Leonardo helikopters is ingebouwd? Als het van Groden afhangt is dit een realiteit. Op deze manier kunnen de helikopterfabrikanten zich concentreren op het optimaliseren van de vliegeigenschappen en het ontwikkelen van nieuwe helikopters. Net zoals de PC- en laptopfabrikanten zich bezighouden met het hardware en het operating systeem overlaten aan Microsoft Windows of Linux.

Nu heeft Mark en SkyRyse niet minder dan $200 miljoen opgehaald om zijn FlightOS verder te ontwikkelen met de helikopterfabrikanten. En Robinson heeft  bekendgemaakt dat het de FlightOS van Mark Groden zal inbouwen in zijn Robinson R66 turbinehelikopter. Naast Robinson hebben ook vijf andere grote fabrikanten van helikopters en vliegtuigen reeds toegezegd om de FlightOS in hun toestellen in te bouwen.  

SkyRyse maakt met dit systeem niet alleen vliegen veel veiliger maar laat ook toe aan 'iedereen' om zonder veel voorkennis een helikopter veilig te besturen. FlightOS gecombineerd met een touchscreen-tablet, joystick en fly-by-wire hardware vervangt de conventionele cockpitbesturing. Zelfs zonder zichtbaarheid claimt FlightOS een veilige vlucht. Lees hier meer over de FlightOS-technologie

Net een maand geleden heeft SkyRyse ook een autorotatie uitgetest. Na de volledige uitval van de motor plaatse FlightOS de helikopter netjes in autorotatie en liet het toestel zonder interventie van de piloot veilig landen.

Om FlightOS snel te laten certificeren heeft SkyRyse naast de extra $200 miljoen kapitaal (die de totale inbreng op $250 miljoen brengt) ook Michael Huerta, de voormalige baas van de FAA, en Chris Hart, voormalige voorzitter van de NTSB (National Transportation Safety Board) als adviseurs aan boord gehaald. 

We blijven dit project volgen. Vorige artikels over SkyRyse kun je hier lezen.

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *