De Amerikaanse VTOL ontwikkelaar Transcend Air heeft grote plannen met de Vy400 luchttaxi of beter gezegd tiltrotor-luchttaxi.
De onderneming moet nu $20 miljoen ophalen om het eerste prototype te bouwen van de revolutionaire Vy400. Peter Schmidt, mede-oprichter van Transcend Air, vertelt met veel enthousiasme over het unieke concept welke de Vy400 is.
De fly-by-wire Vy400 is een zeszitter tiltrotor die zich positioneert als disruptor voor de VIP-helikopter en regionale stad / stad business taxi. Het toestel is uitgerust met een enkele 1.700 shp turbine PT6A-6F van Pratt & Whitney. De Vy400 zal een kruissnelheid ontwikkelen van 350 kts (650km/u) en kan 725km ver vliegen. Het zal uitgerust worden met een BRS parachute systeem voor extra veiligheid.
Als de ontwikkeling lukt zal het toestel de snelste helikopter ter wereld zijn. Natuurlijk rijst de vergelijking met de Leonardo AW609 die 'slechts' een kruissnelheid van 275 kts (510 km/u) bereiken. Dit toestel is reeds jaren in ontwikkeling maar heeft reeds vliegende prototypes. Ook de technologie demonstrators van Airbus (de X3) en Sikorsky (de X2) konden slechts maximaal 260 kts bereiken. Vraag blijft hoe Transcend met beperkte ervaring een dergelijk toestel kan ontwikkelen.
Op deze vraag antwoordt Smith dat Transcend gaat voor eenvoud in de ontwikkeling en zijn ontwerp baseert op een vereenvoudigde versie van het tilting concept dat eind de jaren 60 van vorige eeuw werd gebruikt bij de Canadair CL-84 experimentele VTOL. Alle technologie welke Transcend gebruikt in de Vy400 is reeds uitgetest waardoor Transcend geen risico's neemt in zijn ontwerp. Twee 20% schaalmodellen van de Vy400 vliegen reeds sinds september 2018.
Transcend wil in de tweede helft van dit jaar $20 miljoen ophalen en plant tegen begin 2022 de maidenvlucht van de Vy400. De finale certificatie staat op de planning voor 2025. Transcend hoopt een vliegtuig- of helikopterbouwer als investeerder aan boord te nemen. Deze onderneming zou dan later de serieproductie van de Vy400 op zich kunnen nemen.
We hebben het verhaal van Transcend met veel interesse en een kritisch oog bekeken. De Canadair CL-84 was geen flop maar een toestel dat werd ontwikkeld op het verkeerde moment zonder echte marktvraag. Met dit ontwerp en de bestaande technologie van vandaag kan de Vy400 een kans maken. Maar een ding is zeker, de $20 miljoen funding is veel geld maar veel te weinig om het toestel in de lucht te krijgen. En een andere vraag blijft of Transcend Air voldoende ervaring in huis heeft om dit te realiseren.
Dus we wachten even af en zien we eind augustus of dit wat wordt. Misschien een killer of helemaal niets...