Bezig met laden...

Logboek

Nieuw Zeeland vervangt zijn maritieme Kaman SH-2G helikopters

Nieuw Zeeland vervangt zijn maritieme Kaman SH-2G helikopters

Zoals we eerder schreven is de NZ (Nieuw Zeelandse) Marine aan de vervanging toe van haar acht Kaman SH-2G maritieme helikopters.

De vloot van acht Kaman SH-2G(I) Super Seasprite helikopters is dringend aan vervanging toe ook al omdat het onderhoud en de onderdelenvoorziening met de dag moeilijker worden. Overigens heeft Kaman intussen beslist om haar helikopterafdeling op te doeken

Uit de marktbevraging voor het vervangingsproject kwamen drie kandidaten naar voor: Leonardo UK, Sikorsky en Airbus NHI. Tegen eind deze maand moeten ze hun voorstel aan de Nieuw Zeelandse Defensie overmaken.

Leonardo kondigde reeds in maart 2024 zijn samenwerking aan met een groep van de lokale luchtvaartindustrie aan om de Leonardo AW159 Wildcat in de beste omstandigheden aan de NZ Defensie aan te bieden. De NZ-groep die dit aanbod ondersteunt bestaat uit: Beca Applied Technologies, Core Aviation, Marops, Redfort Logistics Group en United Machinists.  

Als Leonardo het programma mag realiseren gaat het een Wildcat Support Center in NZ voor de AW159-helikopters bouwen. Dit zou zich binnen de operationele basis in Auckland bevinden en zou worden gerealiseerd via deze samenwerking met bovengenoemde partners. In de overeenkomst is ook de kennisoverdracht voorzien om de lokale luchtvaartindustrie verder uit te bouwen en te laten groeien. 

Maar in de eerste plaats moet Leonardo het order voor de AW159 Wildcat bij de Royal New Zealand Navy binnenhalen. En dat zal zeker geen eenvoudige klus worden want Sikorsky met de Sea Hawk MH-60R heeft zich in de afgelopen jaren internationaal stevig gepositioneerd als de maritieme helikopter die kan ingezet worden voor anti-onderzeeëroorlogvoering (ASW) maar ook voor anti-surface combat (ASuW), en andere marine operaties.

Sikorsky gaat de MH-60R aanbieden via FMS (US Foreign Military Sales) en benadrukt de bewezen capaciteit van de MH-60R Sea Hawks en de mogelijke synergiën met Australië die ook dezelfde helikopters hebben aangekocht.

De derde aanbieder is NHI / Airbus die zijn NH90 NFH voorstelt. Nieuw Zeeland heeft reeds een vloot NH90 helikopters van het type TTH, de transportvariant die zowel vlieg-technisch als onderhouds-technisch grote overeenkomsten heeft met de marine versie. De ervaring en kennis van de NZ Defensie zou de introductie van dit toestel in de marine kunnen versnellen en goedkoper maken.

Toch heeft Airbus / NHI in onze ogen de minste kans. De ganse problematiek tussen buur Australië en NHI waarbij uiteindelijk 45 NH90 helikopters uit dienst werden genomen en in onderdelen verkocht is ook in NZ wel bekend en is zeker geen reclame voor de aanbieding van Airbus / NHI.

Het zal ons inziens gaan tussen Sikorsky en Leonardo met een licht voordeel voor Leonardo gezien de nauwe culturele en militaire banden met de UK. De ondersteuning en het onderhoudscentrum van lokale bedrijven is ook een pluspunt voor de Leonardo WildCat. Sikorsky moet het hebben van een competitieve prijs, een bewezen ervaren helikopter en de ondersteuning van de Amerikaanse Defensie. 

De finale aanbesteding wordt verwacht begin 2025, de bestelling tegen eind 2025 en de eerste toestellen worden verwacht in 2027. 

Foto 1: Leonardo WildCat © Wytze Adriaanse
Foto 2: Sikorsky MR-60R © Lockheed Martin / Sikorsky

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *