De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA heeft een SAIB ( Special Airworthiness Information Bulletin) uitgegeven om eigenaars van sommige Robinson R44 en R66 helikopters te wijzen op een mogelijk probleem met hun 24 volt elektrische batterij van het merk Concorde.
De FAA vermeld er wel bij dat deze SAIB geen AD (Airworthness Directive) is en zodoende geen verplichting is.
Wat is er aan de hand? Er zijn een aantal incidenten geweest waarbij het elektrolyt uit de loodzuur batterijen lekte. Dit is gebeurd bij batterijen die op hun zijde zijn geplaatst. Dit wil zeggen dat de aansluitpunten zijdelings en niet omhoog zijn gemonteerd in de helikopter. Het bijtende zuur kan bepaalde onderdelen en bekabeling aantasten en potentieel gevaarlijk worden.
Robinson heeft hierop reeds gereageerd begin 2019 en bouwt nu alle batterijen met de aansluitpunten omhoog.
Wat moet men doen als je 24 volts batterij zijdelings is gemonteerd in je R44 of R66:
- R44: nazicht en eventueel aanpassing volgens SB-99
- R66: nazicht en eventueel aanpassing volgens SB-28
Batterijen gefabriceerd door Concorde na januari 2019 hebben een verbeterde constructie en zouden geen lekkage meer hebben.