De chauffeur van een rijbewijs mag met zowat elke auto rijden en mits wat gewoon worden lukt dit ook wel. Dit is niet het geval bij een vliegtuig of een helikopter. Je moet als piloot een speciale licentie hebben voor een helikopter die je niet toelaat om met een vliegtuig te vliegen. En als je een helikopterlicentie hebt moet je dan nog een rating (typegoedkeuring) hebben om een specifieke helikopter te besturen.
Het Amerikaanse Skyryse (zie ook ons eerder artikel) maakt zich sterk dat ze dit kan vereenvoudigen. De firma heeft een vliegbesturingssysteem genaamd, FlightOS, gebouwd en claimt dat ze daarmee zowat ieder toestel, vliegtuig of helikopter, kan besturen. Meer nog CEO Mark Groden vertelt erbij dat iedereen, na een beperkte FlightOS training, een helikopter of een vliegtuig op eenvoudige wijze op een touchscreen tablet zou kunnen besturen.
Het eenvoudige besturingssysteem moet de opleiding van piloten inkorten, de veiligheid verbeteren en de werklast van de piloot verminderen. Het systeem heeft door middel van sensoren en een ingebouwde radar de benodigde 'situational awareness' en kan daardoor bijvoorbeeld in beperkte zichtbaarheid volledig veilig vliegen. Hoewel de FlightOS volledig autonoom kan vliegen is het de bedoeling om dit systeem in elk type toestel in te bouwen en de piloot de mogelijkheid te bieden om met al deze toestellen veilig te vliegen als hij FlightOS gecertificeerd is.
CEO Groden, een 29-jarige dokter in de wetenschappen van de universiteit van Michigan (US) zegt dat hij alle toestellen veiliger zal maken door de eenvoudigere bediening en de protectie mode die maakt dat de piloot geen verkeerde manoeuvres kan uitvoeren.
Skyryse heeft uitgebreide testen gedaan met een Robinson R44 helikopter (zie video) en deze waren zeer succesvol voor piloot en toestel. Zelfs zonder IFR licentie of kennis kan het toestel perfect veilig door de wolken vliegen. Zelfs onervaren Skyryse medewerkers konden de helikopter besturen.
Skyryse heeft besprekingen gestart met een aantal helikopter- en vliegtuigbouwers om zijn FlightOS in hun toestellen in te bouwen. Tegelijk werkt het ook met de Amerikaanse FAA om binnen de twee jaar de certificatie voor zijn FlightOS te bekomen. Ingewijden denken dat SkyRyse de lat zeer hoog legt en daardoor in de problemen zal komen. Toch claimt Groden dat de GA (general aviation) en de makers van de stedelijke luchttaxis (drones) uitermate geïnteresseerd zijn om FlightOS in hun toestellen in te bouwen.
Mocht FlightOS gecertificeerd worden zou het een grote toekomst tegemoet kunnen gaan. Skyryse kreeg inmiddels $38 miljoen risico kapitaal van Venrock, Eclipse Venture, Fontinalis en oud-Ford voorzitters Bill Ford om zijn ontwikkeling tot een goed einde te brengen. Forbes wijdde een groot artikel aan deze investering. Ook de Newyork Times maakte een reportage over Skyryse.
Wij blijven dit verder opvolgen.
Foto & video: courtesy of Skyryse (de website van Skyryse in momenteel niet bereikbaar vanuit de Benelux)