
Het EDF (Europese Defense Fund) heeft in juli 2022 het helikopter-project ENGRT (EU Next Generation Rotorcraft Technologies Project) goedgekeurd als een van de 61 defensie onderzoeksprojecten. Dit ENGRT-project heeft haar focus op de volgende generatie van Europese militaire helikopters. Lees ook ons eerder artikel over de eerste Fase van het project. Maar het is onduidelijk wat de eerste fase van dit project heeft opgeleverd.
Een consortium van 45 leden onder leiding van Airbus Helicopters is nu geselecteerd om bijna € 100 miljoen uit het Europees Defensiefonds (EDF) te delen voor de ontwikkeling van technologieën die nodig zijn voor een toekomstig militair helikoptervliegtuig.
De werkzaamheden voor Fase II van de European Next Generation Rotorcraft Technologies (ENGRT) moeten de weg vrijmaken voor de ontwikkeling van een platform van de volgende generatie tegen 2030, "gericht op geavanceerde rotorcraft-technologieën en -configuraties". De werkzaamheden starten volgend jaar en duren 36 maanden. De ondertekening van het contract staat gepland voor eind 2025.
Hoewel het project, net als in de eerste fase, wordt gecoördineerd door Airbus Helicopters, is ook Leonardo Helicopters, een van de leiders van dit Europees project.
Daarnaast maken ook een 43 lucht- en ruimtevaart- en defensie-bedrijven, wapenfabrikanten, sensorspecialisten en onderzoeksinstituten uit 12 verschillende landen maken deel uit van het ENGRT-consortium.
Ondanks het feit dat we dit initiatief toejuichen om te streven naar een Europese strategie en ontwikkeling voor volgende generatie helikopters zien we drie totaal verschillende initiatieven die allemaal bijna hetzelfde willen bereiken:
- NGRC: het NATO Next Generation Rotorcraft Capability project, waarbij de Defensieministers van Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Canada en het Verenigd Koninkrijk € 26,7 miljoen hebben uitgetrokken om de toekomst van hun helikoptervloot te bepalen. Bedoeling is hier de vervanging van meer dan 1.000 helikopters vanaf 2035 te bepalen. Een brute schatting leert dat dit project niet minder dan €35 miljard waard is (plus 25 jaar naverkoop).
- FRCAPA: Het Future Rotorcraft Concept Analysis Project Arrangement, een bilateraal project waarbij de US Army met verschillende NATO-landen, waaronder Nederland en de UK, informatie wil uitwisselen over het Amerikaanse FVL (Future Vertical Lift), een project dat zich met de FLRAA (Future Long-Range Assault Aircraft) reeds in een prototype stadium bevindt.
- ENGRT: Next Generation Rotorcraft Technologies Project, dit EU-project.
Het is duidelijk dat de dat zowel de Europese als Amerikaanse militaire industrie hier de miljarden militaire aankopen naar zich toe willen trekken. Met de trans-atlantische spanningen rondom militaire budgetten in de NAVO-landen en de importtarieven oorlog die door Trump is gestart wordt het duidelijk dat de prioriteit niet bij het operationele maar eerder bij het geopolitieke en financiële zal liggen.
Foto © Tom Buysse - foto van een NH90 een eerder EU-project van Airbus en Leonardo welke niet het verhoopte succes bracht.