Laatste Nederlandse Chinook "D" helikopters uit dienst genomen
Op 23 december werd de laatste Nederlandse Chinook CH-47 Delta, de D-667 'Rodney', uit dienst genomen. In 1995 kwam de eerste Delta Chinook in dienst in het 298 Squadron dat toen vanop de Vliegbasis Soesterberg opereerde. 26 jaar lang heeft de vloot Chinooks Delta's onder het motto van het 298 Squadron: "Nihil Nobis Nimium" ofte "Niets is ons teveel", alle mogelijke operaties tot een goed einde gebracht. In deze lange periode gingen twee Chinook's Delta in Afghanistan verloren: de D104 en D105.
Einde van een tijdperk en veel respect voor het werkpaard dat de Chinook Delta in die lange periode is geweest. Het is nu aan de 'nieuwe' Chinook CH-47 Foxtrot MY CAAS II om al deze belangrijke taken voor de komende decennia verder te zetten.
Defensie heeft nog niet bekendgemaakt wat met de Chinook Delta helikopters zal gebeuren. Laat ons hopen dat er eentje terug naar Soesterberg mag vliegen om in de collectie van het Nationaal Militair Museum te worden opgenomen.
Foto van de D-667 op zijn laatste vlucht boven Soesterberg - © Defensie NL
Eerste twee Chinook CH-47F zijn nu omgebouwd
De Nederlandse Chinook's CH47 Foxtrot waren reeds eerder uit dienst genomen. Deze 6 helikopters (met registratie D-890, D-891, D-892, D-893, D-894, D-895) zijn relatief nieuw en dateren uit 2012 en 2013 en hadden hun basis op Fort Hood in Texas, US. Daar werden ze ingezet bij het 302 squadron voor training van de Nederlandse Chinook piloten.
De CH-47F's werden tussen april 2019 en april 2020 uit dienst genomen, toen de nieuwe generatie Chinook CH-47F MYCAAS II op Ft. Hood werd geleverd. Deze toestellen worden nu door Boeing volledig herbouwd waarbij 2.500 onderdelen van de 'oude' Chinook Foxtrot worden gebruikt voor de nieuwe generatie CH-47F MYCAAS II helikopters. Ondertussen heeft Boeing reeds twee van deze herbouwde Chinooks uitgeleverd, namelijk de D-601 en D-602.
Nieuwe Airbus H125 met registratie OO-GGG op bezoek in Lelystad
Onze Nederlandse collega's van AirOnline kregen op 22 december 2021 het bezoek van de nieuwste helikopter in het Belgische luchtvaartregister, de Airbus H125 Ecureuil met registratie OO-GGG.
De knappe grijs-blauwe helikopter was maar kort op bezoek op de luchthaven van Lelystad maar onze collega's wisten er toch een mooie reportage over te maken, die je hier kunt lezen.
Bell 407GX met registratie OO-EMT verkocht naar de UK
Op 9 december vertrok de knappe Bell 407GX van de firma Jan Construct naar de Kent Intl. Airport, Manston in Engeland.
Het toestel is verkocht en zal nu in de UK vliegen. Op 20 december 2021 werd het uit het Belgisch luchtvaartregister geschrapt.
Drie 'Belgische' Mi-26T helikopters
Ze hebben wel nooit in het Belgische of Nederlandse luchtvaartregister gestaan maar ze staan wel reeds meer dan 20 jaar op Belgische bodem. De drie Mil Mi-26T helikopters van het Brusselse bedrijf SkyTech International.
De MIL Mi-26T helikopters is niet zomaar een transporthelikopter. Het is de zwaarste en sterkste helikopter die ooit in productie werd gebouwd. Deze helikopters werden gebouwd bij Rostvertol in Rostov-on-Don (intussen ook een bedrijf van Russian Helicopters). Hier werden 316 helikopters Mi-26 seriematig gebouwd.
Nadat ze 20 jaren stonden te verkommeren in Brugse en nadien Zeebrugse havenloodsen zijn ze op 15 oktober 2021 per boot overgebracht naar de Antwerpse haven waar ze nu in een loods van ABES in opslag staan. Blijkbaar zou er nu interesse zijn van een of meerdere luchtvaartmusea om een toestel in hun collectie op te nemen.
Lees hier het relaas van deze super heavy helikopters.
Beide ex-militaire Seakings OO-SEE en OO-KNG uitgeschreven
Op 13 december 2021 zijn zowel de OO-SEE (ex-RS-02) als de OO-KNG (ex-RS-04), de twee laatste Seakings van het Belgisch leger, uit het Belgisch luchtvaartregister uitgeschreven.
De beide vliegwaardige Seakings zijn eigendom van het Engelse Historic Helicopters UK en zijn nu gebaseerd in het Engelse Chard. Ze vertrokken op 20 oktober 2021 vanuit hun vroeger militaire basis Koksijde (B) naar de Chard.
Nu hebben de vijf Seakings allemaal hun definitieve bestemming gekregen. De RS-01 staat als pronkstuk in het Legermuseum te Brussel, de RS-03 werd symbolisch voor 1 euro aangekocht door de gemeente Koksijde en zal als herinneringsmonument worden geplaatst in de nabijheid van het vliegveld en de RS-05 staat in het het VLOC op EBOS - het Vlaams Luchtvaart Opleidingscentrum op de vlieghaven van Oostende waar het dient als lesmateriaal voor de studenten. Eind goed, al goed!