Op maandag 3 augustus 1998 kwamen bijna 600 bedrijfsleiders, leden van de lokale gemeenschap en ambtenaren van de ganse staat samen in het Amarillo Civic Center voor een aankondiging van Bell waarin Amarillo werd genoemd als de toekomstige thuisbasis voor de eindassemblage van de V-22 tiltrotor.
Bell Helicopters zou honderden tiltrotors gaan produceren, bekend als de Bell-Boeing V-22 Osprey voor het Amerikaanse Korps Mariniers en de Luchtmacht. Hoewel het hoofdkantoor van Bell in Fort Worth was gevestigd, was Bell op zoek naar een nieuw onderkomen voor het V-22-assemblage en voerde Bell een zoektocht van acht maanden door heel de Verenigde Staten uit waarbij hij 1.200 potentiële locaties onderzocht.
"De viering was een spannende dag omdat we wisten dat dit programma potentieel zou hebben voor de toekomst van Amarillo en ons leger", legt voormalig burgemeester en stadscommissaris Trent Sisemore uit terwijl hij terugkijkt op die viering zoveel jaren geleden. “Dit was het hoogtepunt van vele maanden van onderhandelingen en werk door gemeenschapsleiders die zich realiseerden dat dit een kans was die we misschien nooit meer zouden krijgen, en we wilden Amarillo op de kaart zetten als speler voor elk bedrijf dat wil uitbreiden en grootse dingen wil doen."
Nu, 25 jaar later, heeft de Bell Boeing V-22 Osprey de manier waarop het Amerikaanse Korps Mariniers, de Luchtmacht en ook de Marine opereren in gevechts- en humanitaire operaties fundamenteel veranderd. Met een vloot van meer dan 400 tiltrotors met meer dan 700.000 vlieguren, blijft de Bell Boeing V-22 Osprey bewijzen dat het een van de meest veelzijdige en betrouwbare helikopters is.
Vanaf 2021 heeft de samenwerking met Amarillo en de investering van $ 120 miljoen door de Amarillo Economic Development Corporation door de jaren heen ertoe geleid dat Bell $ 2,1 miljard terug in de lokale economie heeft gepompt.
Samen met het V-22-programma heeft het Amarillo-team van Bell in het verleden ook OH-58, UH-1Y en AH-1Z militaire helikopters. Ook toekomstige helikopters waaronder de Bell 525, het Bell 360 Invictus prototype en Bell's V-280 Valor technologie demonstrateur. Deze V-280 is geselecteerd als het Future Long Range Assault Aircraft van het Amerikaanse leger - een programma van groot belang en schaal voor zowel Bell als Army Aviation.
Foto: Officer Patrick Gearhiser - US Navy