Robinson Helicopters heeft twee Safety Notices aangepast.
- SN-33 - Drive Belt Slack
- Piloten moeten nakijken gedurende de pre-flight dat de 4 grote aandrijfriemen (tussen de motor en de aandrijfas van de rotoren) niet meer dan 4 cm ontspannen zijn.
- De start-up checklist voorziet dat de rotor binnen de 5 seconden na activatie van de clutch switch beginnen te draaien
- Lees hier de volledige tekst van de nieuwe SN-33
- SN-41 - Pilot Distractions
- Mobiele telefoons, tablets, moderne avionics belagen ons constant met nieuwe informatie maar zorgen daardoor voor afleiding gedurende het vliegen.
- Het programmeren van dergelijke toestellen moet aan de grond gebeuren en niet tijdens het vliegen!
- Ook passagiers kunnen de piloot op cruciale momenten afleiden en storen
- Hoveren is ALTIJD met beide handen aan de controls! Aanpassingen aan de radiofrequentie gedurende het hoveren moet vanop de cyclic gebeuren en nooit op de radio zelf; indien nodig toestel aan de grond zetten om de radio aan te passen.
- Lees hier de volledige tekst van de nieuwe SN-41
En nog een weetje... Robinson heeft nu ook zetelverwarming als optie bij de R44. Voor beide zetels vooraan is de meerprijs bij lederen zetels $3.300.
EASA van zijn kant heeft op 29 juli de SB-109 en SB-39 van Robinson omgezet in een Special Airworthiness Information Bulletin (SIB).
- SB-109 voor R-44 helikopters en SB-39 voor R-66 helikopters legt een pre-checkoff test voor de hydraulische besturing.
- Een extra instructie-pagina moet worden bijgevoegd in de POH (Pilot Operating Handbook) tegen 31 juli 2021.
- De EASA SIB AIR 21-11 kun je hier nakijken.