Zoals ieder jaar maken we de balans op van een aantal medische helikopterdiensten in de Benelux en de ons omringende landen. Voor 2020 was er een duidelijke trend over de landsgrenzen heen: het aantal normale urgentiemissie's verminderde licht (minder verkeer op de weg) maar werd grotendeels vervangen door een aantal covid-19 transfer missie's.
Nederland: ANWB Medical Air Assistance
In 2020 mocht de ANWB MAA zijn 25e verjaardag vieren en deed dit met meer dan 9.000 vluchten. ANWB MAA vloog voor 4 traumacentra (Amsterdam UMC locatie VUMC, Erasmus Medisch Centrum Rotterdam, Radboud Universitair Medisch Centrum Nijmegen, Universitair Medisch Centrum Groningen) en vanaf Leeuwaarden voor de Waddeneilanden.
De ANWB MAA opereert met twee typen helikopters. De Airbus Helikopters H135 wordt ingezet als traumahelikopter en de Airbus Helikopters H145 helikopter als ambulancehelikopter (Waddeneilanden). Van beide types is ook een reservehelikopter ter beschikking om bij onderhoud of pannes de continuïteit van de zorg per helikopter te waarborgen.
In 2020 werd de ANWB MAA ook ingezet voor het medisch vervoer van coronapatiënten tussen verschillende intensive care diensten in Nederland of in Duitsland.
België: MUG West Vlaanderen
De MUG Heli IMDH (Brugge, West Vlaanderen) maakte zijn jaarverslag 2020 nog niet bekend. In 2019 maakte de MUG Heli 673 missies over een periode van 10 maanden. Dit is een gemiddelde van 67 zendingen per maand, het derde hoogste aantal sinds de IMDH in 1987 startte met 36 missies per maand.
Duitsland: ADAC Luftrettung
ADAC sloot zijn 50e verjaardag af met een record aantal missies: 51.749 stuks. Gemiddeld 141 noodgevallen per dag, toch iets lager dan 2019 vooral door de impact van covid-19. Er werden in 2020 wel 800 covid-19 missies uitgevoerd meestal voor grensoverschrijdende hulp aan Frankrijk en Italië. Vier basissen, München, Murnau, Straubing en Sande voerden 342 winching (lier) missies uit, 12% meer dan in 2019. ADAC voerde ook 2.967 nachtelijke missies uit waarvoor de bemanningen beschikken over NVIS (night vision imaging system). In het totaal legden de ADAC vloot van Airbus H135 en H145 3,3 miljoen kilometer af. ADAC Luftrettung had in 2020 zowat 1.300 medewerkers waaronder 160 piloten en 150 technici.
Duitsland: DRF Luftrettung
De helikopters en vliegtuigen van DRF werden in 2020 niet minder dan 39.971 keer ingezet vanop de 35 basissen. Dit is 2% minder dan 2019.
DRF Luftrettung kocht snel 11 EpiShuttles, transportunits voor besmette patiënten, om een veilige bijdrage te kunnen leveren aan de coronacrisis. DRF werd ook ingezet voor covid-19 transporten van en naar Frankrijk en kreeg hiervoor samen met de Luxemburgse LAR de prestigieuze De Gaulle-Adenauer 2020 prijs. In het totaal werden 686 covid-19 missies gevlogen.
Ierland: Coast Guard Helicopters
De Ierse Kustwacht, die onder contract wordt uitgevoerd door CHC Ireland, is 24/24u beschikbaar vanop 4 basissen: Sligo, Shannon, Dublin en Waterford. In het totaal vloog CHC 781 missie's. Naast de pure SAR missie's werden in dit aantal ook de HEMS (helicopter emergency medical services) aan de Ierse eilanden meegerekend en inter hospital transfers.
Luxemburg: LAR - Luxembourg Air Rescue
LAR heeft in 2020 ongeveer 3.000 missies (waarvan 1.100 in Duitsland) gevlogen met een vloot van 6 MD-902 helikopters. (LX-HAR, LX-HMD, LX-HMS, LX-HPG, LX-HRC en LX-HSR)
De Luxemburgse luchtreddingsdienst LAR (Luxembourg Air Rescue) heeft samen met zijn Duitse tegenhanger DRF Luftrettung de De Gaulle-Adenauer 2020 prijs ontvangen. LAR en DRF werden bekroond om hun samenwerking en de uitvoering van talrijke transporten van Covid-19 patiënten tussen Frankrijk en Duitsland. Het is de allereerste maal dat een Luxemburgse onderneming de erkenning kreeg en de bekende prijs in ontvangst mocht nemen.
Foto copyrights: Berend-Jan Floor - met onze dank