Het Bestuur der Luchtvaart in Nieuw Zeeland heeft beslist om zowat de helft van de Robinson R44 helikopters aan de grond te houden na een crash in Queenstown afgelopen donderdag.
De onderzoekers beslisten om de helikopters voorlopig aan de grond te houden nadat uit het voorlopig onderzoek ter plaatse was gebleken dat de R44 een in-flight probleem had gekregen met de hoofd-rotorbladen.
Het Nieuw Zeelandse Bestuur der Luchtvaart heeft alle vluchten verboden met Robinson R44 helikopters die uitgerust zijn met P/N C016-7 hoofd-rotorbladen; zowat 80 van de 184 Robinson R44 in Nieuw-Zeeland zijn door deze maatregel voorlopig aan de grond gezet. Helikopters mogen nog één vlucht maken naar een RHC-service station om de rotorbladen te laten nazien.
De directeur van de CAA, Graeme Harris, verklaarde dat dit voorlopig besluit er kwam omdat ook een andere crash, op 23/1/2015, door een vergelijkbaar probleem zou zijn veroorzaakt. Deze Robinson R-44 helikopter kon ondanks de hevige trillingen nog landen zonder dodelijke slachtoffers.
Bij de crash in Queestown vielen wel twee doden te betreuren.
Dat R44 helikopters met P/N C016-7 rotorbladen aan de grond worden gehouden door CAA Nieuw Zeeland is niet evident aangezien de US FAA op 5/1/2015 een AD heeft uitgegeven die in de verplichting voorziet om een aantal bestaande (oudere) R44 rotorbladen te vervangen door de P/N C016-7 bladen. Net deze bladen zijn nu door Nieuw Zeeland in vraag gesteld.
Update 18u45: we kregen net het bericht binnen dat ook de Australische CAA een 'Emergency Directive' heeft uitgestuurd die de R44 helikopters met P/N C016-7 rotorbladen voorlopig aan de grond zet.
Het wordt afwachten hoe Robinson en de US FAA op deze zoveelste Robinson rotorblade-story zal reageren.