Nu de oorzaak van de crash van de Vertical VX4 bekend is en door de Britse AAIB in haar rapport is bevestigd heeft Vertical Aerospace een rechtszaak ingespannen tegen Prodrive Composites. Dit bedrijf was de fabrikant van de propeller die de oorzaak was van de crash.
De crash op woensdag 9 augustus 2023 op het testcentrum van Vertical Aerospace op Cotswold Airport in de UK. Het toestel was op afstand bestuurd en er waren bemanning noch passagiers aan boord. Het was een experimentele testvlucht van het elektrische VX4 eVTOL van Vertical toen de eVTOL op de landingsbaan neerstortte.
De Britse Air Accident and Investigation Branch (AAIB) meldde dat een “propellerblad loskwam van de voorste motor van de elektrische voortstuwingseenheid 3 als gevolg van een defect in de lijmverbinding tussen de propellerbladmantel en de ligger.” Hierbij werd de oorzaak van de crash duidelijk bij de fabrikant van de propeller gelegd.
In het ongevalsrapport van de AAIB dat vorige week werd gepubliceerd, werd ook opgemerkt dat Vertical op dat moment bezig was met het introduceren van een bladontwerp dat de “bindingsfoutmodus” zou elimineren.
Dat Vertical Aerospace nu de fabrikant van de propeller voor de rechtbank daagt is ongewoon voor een toestel in een testfase. Blijkbaar heeft Vertical contractueel mogelijkheden gevonden om Prodrive Composites verantwoordelijk te stellen en te vervolgen.
Een mooie 'testcase' in de rechtbank die we voor onze lezers zullen opvolgen.
Foto credit UK AAIB public report