Bezig met laden...

Logboek

FAA noemt zes eVTOLS's die in haar certificatie proces zitten

FAA noemt zes eVTOLS's die in haar certificatie proces zitten

Een tijdje geleden hoorden we de baas van de FAA bevestigen dat er 15 VTOL certificatie dossiers bij de FAA aangekomen zijn. Zijn collega bij de FAA, Jay Merkle, bij de FAA verantwoordelijk voor de Unmanned Aircraft Systems (UAS), sprak eerder dat er zes dossiers reeds tamelijk ver in het certificatietraject evolueren. Toch wilden beiden geen namen vrijgeven van de ontwikkelaars. 

Als je verschillende informatie's van de VTOL ontwikkelaars samenbrengt kun je misschien een inschatting maken welke VTOL's misschien bij de eerste 6 zouden kunnen zijn. Een gok en wat duiding:

  • Volocopter: is naar onze mening een mogelijke kandidaat maar zal zijn certificatie niet via de FAA maar via EASA laten verlopen. Volocopter en EASA zitten in Duitsland en EASA heeft reeds een DOA (designs organisation approval) verstrekt aan Volocopter. 
  • EHang: is zonder twijfel klaar voor zijn certificatie en zal dan vermoedelijk de FAA kiezen. EHang noteert zijn aandelen op de Nasdaq dus is de link snel gelegd.
  • Cora van Kitty Hawk, de joint venture met Boeing en ondersteunt door Larry Page van Google, is een andere kanshebber. Met Boeing aan boord zal men wel weten hoe een certificatiedossier in de FAA te laten slagen.
  • Uber moet wel starten als ze haar deadline: het jaar 2023 wil waarmaken in het Elevate project. De vraag is wie van de zes Uber kandidaten klaar is om nu reeds in het certifcatietraject te zitten. 
    • Aurora, VTOL divisie van Boeing 
    • Bellflight (zie Nexus 2020)
    • EmbraerX 
    • Karem 
    • Pipestrel 
    • Jaunt Air Mobility
  • S4 van Joby Aviation kreeg extra $590 miljoen van onder andere Toyota en Intel. Deze zullen wel hun huiswerk hebben gemaakt voor ze dergelijke bedragen in de onderneming stoppen. Ik zie hier een grote kandidaat voor een certificatie door de FAA.
  • Bell met haar Nexus versie 2020. Maar Bell ziet zelf zijn toestel niet gecertificeerd voor 2025. Punt is natuurlijk dat een ervaren bedrijf als Bell voor zichzelf reeds uitmaakt dat het nog 5 jaar nodig heeft voor de certificatie hoe de anderen, met duidelijk minder ervaring op gebied van de certificatie, dit zoveel sneller zullen realiseren.  
  • Er zijn natuurlijk nog een 150-tal andere VTOL projecten die wat minder in de spotlights komen omdat ze minder geld verslinden of minder bekende investeerders aantrekken. Minder duidelijk of er hier een project tussenzit die koortsachtig verder werkt en dan als een duivel uit een doosje met een gecertificeerd toestel op de makt zal komen. Wie weet...

Maar als we de leiding van de FAA mogen geloven is een gecertificeerde VTOL geen verre droom meer. Zij zien het als een realiteit en onderzoeken reeds actief hoe ze de VTOL's in de ATC en andere luchtvaartsystemen zullen inpassen.

Merkle vertelde er ook bij dat zijn diensten ook aan het werken zijn om de VTOL's in het luchtvaartmodel in te passen. In tegenstelling tot EASA denkt Merkle dat de FAA geen speciale categorie nodig heeft om de VTOL's te integreren. Hij is van mening dat de VTOL perfect kan opstijgen, vliegen en landen op basis van de bestaande regels voor onder andere helikopters. 

Wij blijven zeer kritisch en zien de timing eerder in minimaal een paar jaar dan in maanden. Maar we zijn graag mis...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *