Het Nederlandse Ministerie van Defensie wil zijn beleid op het vlak van de Chinook helikopters aanpassen; het plant nu om 11 nieuwe Chinook versie Foxtrot aan te kopen.
In een brief aan de Nederlandse 1e Kamer (Senaat) vraagt de Minister van Defensie, Hans Hillen, aan de regering om 11 nieuwe toestellen aan te kopen om de verouderde vloot van Chinook CH-47D te vervangen; voordien was het plan om deze helikopters om te bouwen naar de versie F (Foxtrot).
De Nederlandse Defensie heeft nu reeds zes CH-47F in bestelling bij Boeing om de vloot van 11 CH-47D te versterken. Deze toestellen worden meestal ingezet bij speciale operatie's. Het originele plan was de bestaande toestellen na de levering van de nieuwe om te bouwen.
De minister argumenteert zijn vraag door te stellen dat het aankopen van deze 11 nieuwe machines zou toelaten om te vliegen met dit type tot 2045; aanpassing van de bestaande zou heelwat vertraging met zich meebrengen en deze kunnen dan slechts vliegen tot 2035 in hun aangepast vorm.
Hillen vertelde de 1e Kamer in zijn brief ook dat hij bewust is dat de wijziging een extra investering met zich meebrengt maar dat dit gecompenseerd wordt door een sterk verbeterde operationele efficientie en latere besparingen. Doorheen het ganse programma zouden de 11 bestaande CH-47D blijvend inzetbaar zijn terwijl het andere geval deze toestellen gedurende de ombouw niet beschikbaar zouden zijn (en dat voor een vrij lange periode).
Het ganse project zou zo'n €250 miljoen kosten maar na de levering van de nieuwe toestellen kan Defensie de bestaande CH-47D verkopen en een deel van de investering terugverdienen.
Origineel had het Nederlandse leger 13 Chinooks in dienst maar twee crashes in Afganistan hebben dit aantal teruggebracht naar 11. Zeven stuks werden van de Canadezen gekocht in de versie CH-47C bouwjaar 1974 en nadien omgebouwd naar de Delta-versie. De overige vier werden nieuw gekocht in 1995 in de CH-47D versie.