De weduwe van basketballegende, Kobe Bryant, heeft een rechtzaak gestart tegen de verantwoordelijken van de crash waarbij haar man, haar dochter en 7 andere personen om het leven kwamen, waaronder de piloot.
De oorzaak van de crash was een menselijke fout van de piloot die in de problemen kwam door ruimte desoriëntatie, aldus de NTSB.
Hoewel de oorzaak bekend is start nu een getouwtrek over de verantwoordelijkheid van de crash en de verzekeraar(s) die hiervoor zullen opdraaien. Verzekeraar Endurance Assurance, die helikopteroperator OC Helicopters verzekerde, heeft nu aangekondigd dat het geen partij is in de zaak. Blijkbaar zou haar polis specifiek 'vliegtuigen' en niet 'helikopters' verzekeren.
Operator OC Helicopters en helikopteroperator Island Express Helicopters wijzen de verantwoordelijkheid aan van de ATC (Air Traffic Control) die het toestel verder lieten vliegen in het slechte weer en zegt erbij dat het weer een 'godsbeschikking' is.
De broer van de piloot stelt dan weer dat men de risico's van het vliegen kent als men een helikopter inhuurt. Later de piloot laten opdraaien voor de verantwoordelijkheid is niet fair aldus de broer van piloot Ara Zobayan. Maar piloot Ara Zobayan werd eerder voor een vergelijkbaar incident, vliegen zonder toestemming in een CTR bij beperkte zichtbaarheid, in mei 2015 door de FAA op de vingers getikt en een sanctie kreeg opgelegd. Hij was dus niet aan zijn proefstuk toe.
Het ziet er dus naar uit dat dit een lang en geanimeerd proces zal worden. Naar Amerikaanse gewoonte mogen we verwachten dat de geëiste schadevergoedingen voor Kobe Bryant, zijn dochter en de andere 6 inzittenden in de vele tientallen miljoen dollars zullen oplopen.