De Amerikaanse Federale Luchtvaart-autoriteiten heeft een TSOA (Technical Standard Order Authorisation) verleend voor de CCE Stability Augmentation System (SAS) van Cool City Electronics Inc.
Deze SAS bestaat uit een SAS Computer met een solid state gyroscoop, een lineaire actuator en een draaiende actuator. De actuators bedienen de cyclic in serie met de handmatige bediening door de piloot.
Cool City Avionics zal dit nieuwe systeem initieel verkopen voor de Robinson R44 helicopters.
De SAS-100 is een stabiliteits verhogingssysteem dat effecten van turbulentie dempt en vooral nuttig is bij frequente schokken.
De goedkeuring middels een TSOA laat Cool City Avionics toe om het systeem te gaan produceren maar de specifieke installatie in de Robinson R44 kan maar uitgevoerd worden als er een STC (Supplemental Type Certificate) wordt verleend door de FAA voor het specifieke helicoptertype. Cool City Avionics werkt momenteel aan deze STC en deze goedkeuring wordt verwacht in het vierde kwartaal van 2010.
Het SAS-100 systeem (zie tekening) is een stabilisatiesysteem dat via cyclische stabilisatie het besturen van de helicopter sterk verbeterd maar blijft altijd transparant voor de piloot.
De SAS-100 is een relatief goedkoop systeem die toelaat om kleine helicopters met meer precisie te besturen, net zoals grote helicopters.
Het systeem is goedgekeurd om te functioneren gedurende de ganse vlucht, van start tot landing. Het vermindert de werkdruk van de piloot en verbetert tegelijkertijd de kwaliteit van het vliegen. Cool City Avionics denkt er ook aan om op basis van dit systeem later een automatische piloot te bouwen.
Onze Amerikaanse luchtvaartbronnen melden ons dat het SAS-100 systeem (zonder inbouwkosten) zo'n $18.000 zal kosten. Wij houden u op de hoogte als we iets horen over de eerste testvluchten.