Bezig met laden...

Logboek

Uit het Belgische en Nederlandse luchtvaartregister

Uit het Belgische en Nederlandse luchtvaartregister

Er komt stilaan wat meer beweging in de luchtvaartregisters nu de covid-19 dreiging meer en meer onder controle komt. Ook de helikopterindustrie heeft gemiddeld 20% omzet verloren in de afgelopen corona-periode en dat heeft natuurlijk ook zijn weerslag op de investeringen in commerciële helikopters.

Maar toch zijn er een paar leuke bewegingen in onze luchtvaartregisters de afgelopen maand:

 

OO-DDC, een nieuwe Airbus H120 Colibri bij Danny De Coninck

Zoals we vorige maand reeds schreven was de Colibri H-120 met registratie HB-ZEP opgemerkt op de helihaven EBME te Meerbeek (B) en op Midden-Zeeland (EHMZ). Intussen kreeg het knappe toestel een kompleet nieuw jasje en werd het ingeschreven in het Belgisch luchtvaartregister als OO-DDC.  Leuk nieuwtje voor de liefhebbers: de Colibri is ook te huur.   

 

G-NHVT is de nieuwste Leonardo AW169 van NHV

Helikopteroperator NHV UK kreeg er een splinternieuwe Leonardo AW169 bij. Het toestel met serienummer 69134 werd op 30 juni 2021 in het Britse luchtvaartregister ingeschreven als G-NHVT

 

Robinson R44 Raven II met registratie OO-ICE verlaat België

Roecuir uit Roeselare (B) heeft zijn jongste aankoop van de Duitse helikopteroperator Lloyd alweer verkocht.

De Robinson R44 Raven II met registratie OO-ICE was sinds april 2021 aan de slag bij Heliair in Harskamp (NL) en werd op 15 juni 2021 uitgeschreven uit het Belgisch luchtvaartregister met bestemming Nederland.

Roecuir profileert zich reeds enkele jaren als dealer van tweedehands helikopters. Eerder werden de Robinsons R44 met registratie OO-RED, OO-VET, PH-AVW en OO-VEL via Roecuir verkocht. Deze waren telkens afkomstig van het Duitse Air Lloyd.

 

En Nederland verwelkomt deze Robinson R44 Raven II uit België

Op 15 juni 2021 werd de Robinson R44 Raven II met serienummer 14170 ingeschreven in het Nederlandse luchtvaartregister als PH-NEO. Het toestel was sinds april 2021 aan de slag bij Heliair in Harskamp (N). Het toestel was voorheen geregistreerd als OO-ICE in België en daarvoor aan de slag bij de Duitse helikopteroperator Lloyd als D-HALY. Daarvoor vloog het toestel als OE-XYW voor de Duitse firma Hermos.   

 

Robinson R44 Raven II met registratie PH-MID krijgt overhaul

De rood-zilveren R44 van Ido Smit geregistreerd als PH-MID krijgt een 12-jaars overhaul bij ATB in Wevelgem (B).

Het luchtwaardigheidsbewijs van het toestel is sinds 8 december 2018 vervallen maar het toestel kon zijn registratie toch behouden.

Het toestel had sinds mei 2018 niet meer gevlogen. Voor zover we konden vernemen is de 12-jaars overhaul nu bijna afgelopen.

 

Speciaal: vliegen binnenkort twee Seakings naar de UK met Belgische registratie?

We schreven reeds dat de Britse charity, Historic Helicopters, met de steun van Brecht Vandecasteele, oud flight engineer op de Seaking, de bieding heeft gewonnen voor de laatste twee Seakings van de Belgische luchtmacht.

De goed onderhouden en volledig operationele helikopters zullen binnenkort verhuizen naar Engeland waar Historic Helicopters zijn basis heeft in het graafschap Somerset, waar ook de originele fabriek van Westland gevestigd is. 

Om de vlucht naar de UK te kunnen maken met een Belgische burgerlijke registratie heeft Brecht twee reservatie's gedaan in het Belgisch luchtvaartregister. Voor de Seaking RS-02 werd de reservatie OO-SEE vastgelegd en voor de RS-04 de reservatie OO-KNG. Vermoedelijk zullen deze Seakings later met Engelse 'old-timer' call-signs vliegen.

Naschrift 12/07/21 - 14u: We vernamen net dat de OO-SEE, de oude Seaking RS-02, vandaag officieel in het Belgisch luchtvaartregister is ingeschreven.

Naschrift 13/07/21 - 16u: We vernamen net dat de OO-KNG, de oude Seaking RS-04, vandaag offieeel in het Belgisch luchtvaartregister is ingeschreven.

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *