Het is zelfs de beste piloot wel al eens overkomen: ongewild in de wolken vliegen. In onze opleiding moesten we dan 180° rechtsomkeer maken en terug uit de wolken vliegen.
Maar wat moet je doen als je ongewild in de wolken vliegt en een technisch probleem krijgt? Onderstaande video laat een aantal situatie's zien waarbij de piloot van een Robinson R22 een oplossing moet vinden. Ja, in een aantal gevallen moeten we ons redden met een autorotatie, zo de laatste procedure die we gebruiken is een autorotatie vanop hoge hoogte.
Welke problemen worden in deze video besproken:
- 1:20 - MR chip en MR temp lampje
- 3:33 - Olie lampje en motor uitval
- 4:13 - Gedeeltelijke uitval van je paneel
- 5:45 - Clutch lampje
- 8:02 - Alternator lampje
- 8:52 - Mayday call tijdens autorotatie
- 10:01 - Autorotatie vanop hoge hoogte in een veld
Het is de ideale moment om je instructeur eens te vragen deze noodprocedures met jou te herhalen. Ja, we kennen ze allemaal wel maar ze liggen achteraan in ons brein stof te verzamelen, dus tijd voor een opfrissing.
Dit is geen specifieke IFR training want deze noodprocedures zijn ook van toepassing bij normale VMC vluchtvoorwaarden. De Robinson R22 in deze video is geen IFR machine en we vliegen niet in de wolken maar simuleren dit. Toch is het noodzakelijk dat je met je instructeur ook eens doorneemt wat de procedures zijn als je ongewild in de wolken terechtkomt.
Foto coyrights: IFR in IMC - Wikimedia Commons by Don Ramey Logan (Ca, US), CC-BY-SA 4.0