Bezig met laden...

Logboek

Op bezoek bij... STB-Copter in Wevelgem

Op bezoek bij... STB-Copter in Wevelgem

Op bezoek bij... bracht ons deze keer bij STB-Copter op de vlieghaven van Kortrijk-Wevelgem (EBKT).

STB-Copter is actief als helikopterschool sinds 2008 en is intussen een bekende naam geworden in de Belgische helikopterwereld. We werden bij STB-Copter ontvangen door eigenares Barbara Stichelbout en Mario Pont, theorie- en praktijkinstructeur van de helikopterschool. We hoverden door de geschiedenis van STB-Copter om nadien met de voetjes op de grond de toekomst van helikopters en helikopteropleidingen aan te kaarten.

Een beetje geschiedenis

STB-Copter is niet 'uit de lucht gevallen' maar is gegroeid uit de KFC, de Kortrijk Flying Club, die nog steeds actief is op vliegveld EBKT maar nu als vliegschool voor vliegtuigen. Reza Vandenbroucke, zelf o.a. Seaking helikopterpiloot en jarenlang commandant van het SAR (Search & Rescue) 40e squadron in Koksijde, gaf binnen KFC opleiding helikopter. 

KFC droeg in 2008 de opleiding helikopter over aan Barbara Stichelbout die samen met Reza aan de wieg stond van wat nu een van de grotere helikopterscholen van België is. Begonnen met een Robinson R22 helikopter is de opleidingsvloot vandaag uitgegroeid tot een vloot van vijf Robinsons helikopters: een Robinson R22 en vier Robinson R44 helikopters met daarbij een simulator R22 & R44. En zo kan STB-Copter ieder jaar zowat 15 private helikopterpiloten aan een EASA PPL(H)-licentie helpen.   

Het opleidingsteam van STB-Copter

Het opleidingsteam van STB-Copter heeft zijn wortels in Defensie en is vooral geënt op een hoge kwaliteitsstandaard wat betreft praktische vliegkennis. De achtergrond van de instructeurs die bij Defensie ook opleidingen gaven is daar natuurlijk niet vreemd aan. En deze hoge kwaliteitsstandaard vertaalt zich op het einde van de opleiding in bijna perfecte scores bij het vliegexamen. 

Vandaag heeft STB-Copter drie instructeurs, Reza Vandenbroucke, Marion Pont en Dany Oversteyns; samen hebben ze meer dan 25.000 vlieguren in hun vliegboek staan en hebben ze de ervaring om iedere aspirant-piloot naar zijn PPL(H)-licentie te begeleiden. Met deze 25.000 uren vlieg- en opleidingservaring is STB-Copter zonder meer de topper in de het Belgisch helikopterlandschap.           

Het opleidingstraject bij STB-Copter

Naast de praktijkopleiding PPL(H) moet de aspirant-helikopterpiloot ook de theorieopleiding tot een goed einde brengen. Ook op dit vlak heeft STB-Copter zijn opleidingstraject aangepast aan de mogelijkheden van vandaag en zien we een evolutie weg van de schoolbanken naar een combinatie met digitale opleidingssystemen.

Bij STB-Copter gebeurt de PPL(H) theorieopleiding via het Easy-Access Academy platform. De Easy Access Academy biedt de PPL(H) theorie leerstof aan op ieder platform die je wenst te gebruiken: smartphone, tablet, laptop en desktop. Een cross-platform synchronisatie laat je toe op verschillende toestellen tegelijk te studeren. Je hoeft ook niet constant on-line te zijn met het Easy Access Academy platform, het systeem download je lesmateriaal voor onderweg en je kunt ook offline verder studeren. Een lange vliegtuigreis krijgt ineens een andere meer interessante invulling.

Maar op het studieplatform ben je niet alleen. Het team van STB-Copter zorgt voor persoonlijke begeleiding via email, telefoon en face2face. En het platform zorgt ook voor real-time voortgangsmonitoring zodat je weet hoever je staat in je studie. Het is een revolutionaire online leerervaring, ontworpen voor de toekomst van luchtvaartonderwijs – 100% cross-platform & geoptimaliseerd voor elk toestel. Als je meer wil weten over deze Easy Access Academy klik hier.   

Wat als je je PPL(H) licentie heb behaald - verdwijnt de kennis stilaan?

We waren ook erg geïnteresseerd in het STB-Copter traject na het behalen van je PPL(H) licentie. Want we zien teveel dat PPL(H)-piloten twee of drie jaar na het behalen van hun licentie weinig of niet meer vliegen en dat ook hun theoriekennis intussen grotendeels 'weggevlogen' is. STB-Copter tracht hier een antwoord te bieden door de organisatie van een maandelijkse Pilot Breakfast Club, telkens op de derde zaterdag van de maand.

Naast een maandelijks terugzien van de collega's PPL(H) piloten is er ook een opfrissing of update van de luchtvaartwetgeving, praktische tips om bijvoorbeeld in het buitenland te vliegen, ervaringen uit te wisselen of een probleem voor te leggen aan je vroegere instructeur.  En zo creëert STB-Copter een piloten-community die ook samen helikoptertrips vliegen en het vliegen na de licentie actief verderzetten.

En binnen de Easy Access Academy is er ook een aparte module om je jaarlijkse profcheck voor te bereiden. Zo sta je daar niet meer alleen voor en kun je je theoriekennis beter bijhouden. Ook andere modules zoals bijvoorbeeld SkyDemon laten je toe om je vliegreizen een leuk en veilig succes te maken.

  

Na dit vrij lang interview met Mario Pont en Barbara Stichelbout moesten we toch erkennen dat de helikopteropleiding zich prima heeft aangepast aan de mogelijkheden maar ook aan de uitdagingen van onze hedendaagse wereld. De katalysator voor deze evolutie waren de beperkingen in de COVID-periode, maar de nadelen van toen werden de opportuniteiten van nu.   

Op bezoek bij... STB-Copter was super interessant en we wensen Barbara, Mario en hun ganse team veel succes en 'many safe flights'       

Foto's © Tom Buysse - met onze dank     

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *