Het Amerikaanse Navair Systems Command, verantwoordelijk voor de V-22 Osprey binnen het Amerikaans leger, heeft het vliegverbod van de V-22 Osprey tiltrotor op 20 december opgeheven. De Osprey's kunnen terug, mits enkele voorwaarden, terug hun missies uitvoeren (lees Navair Bulletin).
De meest belangrijke voorwaarde die de Osprey's kregen opgelegd is een nauwkeurige controle en follow-up van het aantal vlieguren van de prop-rotor gearbox. Bij het overschrijden van een bepaald aantal vlieguren moeten extra controles worden uitgevoerd.
Begin december 2024 had het Pentagon alle V-22 Osprey's tijdelijk aan de grond gehouden omdat bij een onderzoek naar een bijna-crash mogelijks een of meer verzwakte metalen onderdelen werden opgemerkt. Dit zou te maken hebben met 'insluitsels' bij het gieten van bepaalde onderdelen die na korte tijd oorzaak kunnen zijn van het falen van het onderdeel.
De Osprey kampt wel meer met veiligheidsproblemen en de vloot werd de laatste jaren al enkele keren uit voorzorg aan de grond gehouden nadat zich een incident had voorgedaan.
De gearbox van de Osprey is al enkele keren oorzaak geweest van die problemen en in maart 2023 kreeg de Bell-Boeing JV een opdracht van $ 53,6 miljoen voor de engineering werkzaamheden om een V-22 Gearbox Vibration Monitoring en het Osprey Drive System veiligheids- en gezondheids-informatiesysteem te ontwikkelen. Of hiermede alle problemen opgelost zullen zijn is nog de vraag.
Foto credit: U.S. Navy - Mass Communication Specialist 3rd Class Aaron T. Smith