Het is nu definitief. De Duitse regering heeft de budgetten vrijgemaakt voor de nieuwe zware transporthelikopters voor de Bundeswehr en de finale aanbiedingen voor dit project moesten ten laatste op 13 januari 2020 binnengestuurd worden.
Alvast de twee grote kanshebbers, Boeing en Sikorsky (Lockheed-Martin) hebben de datum niet vergeten en hebben vandaag in een persbericht hun deelname aan dit belangrijk project 'STH' bevestigd.
Even de feiten in herinnering brengen:
- aankoop van 44 tot 60 zware transporthelikopters voor de Duitse Bundeswehr
- aankoop van het nodige onderhoud en training
- aanbesteding gestart op 24/06/2019
- toekenning van de order in 2021
- geschatte waarde van het contract: €5,3 miljard
- twee spelers: Boeing met de Chinook CH-47F en Sikorsky met de King Stallion CH-53K
Sikorsky
Sikorsky (onderdeel van de Lockheed-Martin groep) heeft zijn nieuwste CH-53K King Stallion aangeboden aan de Bundeswehr. In zijn voordeel pleit een intelligent, moderner toestel met grotere capaciteit maar het toestel is vrij nieuw en kampt nog met een aantal kinderziektes.
Sikorsky heeft samen met zijn Duitse partners - Rheinmetall, MTU, ZF Luftfahrttechnik GmbH, Autoflug, HYDRO Systems KG, Rockwell Collins Germany, Jenoptik, Hensoldt, Liebherr, en Rohde & Schwarz een stevig industrieel consortium gebouwd voor dit project. Het gaat dan ook over heel veel geld. Er kan worden verwacht dat de King Stallion helikopter ongeveer tussen de $85 en $95 miljoen zal kosten. En daarnaast mag de winnaar van dit project ook rekenen dat het de komende 40 jaar allerlei upgrades, onderdelen, trainingen etc zal kunnen factureren.
Bij het toekennen van het contract aan Sikorsky zal deze een STH support centrum bouwen op de luchthaven van Leipzig/Halle.
Boeing
Het voorstel van Boeing is gebaseerd op de alombekende Chinook helikopter in zijn laatste versie, de CH-47F. Ook Nederland heeft reeds jaren geleden gekozen voor de Chinook CH-47F en heeft ook besloten om zijn vloot aan te passen naar de laatste versie, de CH-47F. Na uitlevering zal Nederland 20 helikopters van het type is zijn vloot hebben.
Het toestel voldoet perfect aan de specificaties van het Duitse leger en heeft als groot voordeel dat de prijs, vermoedelijk $40 a $50 miljoen per stuk, zowat 45% goedkoper kan zijn dan zijn concurrent en het toestel een solide en een bewezen staat van dienst heeft. Ook Boeing heeft voor dit project een stevig industrieel team samengebracht bestaande uit: AERO-Bildungs GmbH, Aircraft Philipp, CAE Elektronik GmbH, COTESA, Diehl Defence, Honeywell, Liebherr-Aerospace, Reiser Simulation & Training GmbH, Rockwell Collins, en Rolls-Royce.
Boeing heeft reeds 950 Chinook helikopters wereldwijd vliegen en kan bogen op een gedegen ervaring en een lage ongevalsratio. Kinderziektes zijn al lang achter de rug en vele Europese collega's hebben de Chinook in dienst (naast Nederland, ook Italië, Griekenland, Spanje, Turkije en de UK). De TOC (total cost of ownership) zal duidelijk heelwat lager liggen dan bij de Sikorsky CH-53K.
Wie de beste kaarten heeft is helemaal niet duidelijk. Voor zover we het lastenboek kennen zijn beide toestellen conform aan de basiseisen. Blijft het de vraag of de Bundeswehr het risico zal nemen van een vrij nieuw toestel zoals de CH-53K King Stallion ofwel zal kiezen voor de zekerheid van de Chinook CH-47F. De huidige lage beschikbaarheidsgraad van de helikopters van de Duitse Bundeswehr zou in het voordeel van de Chinook kunnen spelen. En als de kost de beslissende factor zal zijn heeft de Chinook wellicht een heel stevige voorsprong.
Wordt ongetwijfeld vervolgd...